Öppna skröjugn
Julhandeln i hasorna och ugnarna avlöser varandra. Hur varmt vågar ni öppna skröjugnen utan att godset riskerar spricka?
Står på 480 just nu och hade ju varit toppen att öppna nu så att jag kunde börja glasera innan midnatt…
Aktivitetsverkstad och butik på HESSELBY SLOTT - SLOTTSKÄLLAREN. Verkstad som och showroom på Bruksgården i Ankarsrum.
Läs gärna mer på hesselbykrukmakeri.se
Om du verkligen har väldigt bråttom och är beredd att ta en liten risk, kan du glänta liiitet grand på dörren nu, så att det kallnar en aning fortare, och sedan ta ut sakerna med grytlappar när temperaturen kommit under 200°C.
Men skyll sedan inte på mig om något skulle spricka…😐….det var ju ett risktagande….
Måste också påminna om att lacken lätt blir förstörd runt ugnsdörren om man ägnar sig åt sådana här övningar….😬
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Den har hunnit ner till 440 grader nu… Känner inte riktigt för att riska när den är fylld med 110 asietter och en veckas jobb. Även om det bara är skröjen och leran har massor chamotte. Får nog hålla mig till 300 grader i alla fall, så det lär bli sent ikväll 😊 Visst är julen härlig.
Aktivitetsverkstad och butik på HESSELBY SLOTT - SLOTTSKÄLLAREN. Verkstad som och showroom på Bruksgården i Ankarsrum.
Läs gärna mer på hesselbykrukmakeri.se
- Redigerat 2021-11-28 17:33 av elisearwin
Nog bättre att börja produktionen en dag tidigare nästa gång!!!!!
Men jag vet hur det är det där med sista minuten, inte kul. Men heller inte kul med kylsprickor i grejerna, då är ju den veckans arbete spillt.