Keramik iFokus

Keramik

Läst 350 ggr
SaPe
0

Ny vadd till locket?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, skulle vilja renovera locket till min ugn, en toppmatad Cerama Hobby 75, och byta ut vadden i locket. finns det färdig utbytesvadd (typ rund bit) att köpa tro, eller måste jag köpa på bit och klippa till själv? Vill handskas så lite som möjligt med ny vadd. Svårt att avgöra hur tjock vadd som sitter där utan att riva bort den gamla, någon som vet?

Bo§e
0

Färdig lockisolering: Fråga Cerama/Cebex.
Det är fullt möjligt att reservisolering fortfarande finns (är dock inte säker…)

Alternativt, fråga Cromartie Ltd, England, efter lockisolering till "CTL 75".
"Hobby 75" är faktiskt samma ugn som "Cromartie CTL 75" (utom eldelarna).
https://www.cromartiehobbycraft.co.uk/Catalogue/Ceramic-Kilns-Electric-Kilns-Pottery-Kilns

Tredje alternativet blir att köpa Superwool och tillverka en egen insats.
Man brukar få lägga ihop flera lager till rätt tjocklek.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Leading UK supplier of electric kilns for paint your own pottery studios and ceramic cafes. Free delivery on Skutt kilns. Our range includes: Pottery kilns, Glass kilns; Ceramic Kilns, High Tech Ceramic kilns: Electric Plug In Kilns, top loading and front
  • Redigerat 2021-11-30 00:22 av Bo§e
Oren_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: Hej har en liknande ugn men vadden är betydlig mer körd.
Jag tänkte byta lock till ett
Slab 8 Sided KM Kiln Base Slab 2.5"/ 6.3 cm
KM-8-SIDED-BASE-SLAB
Från https://www.cromartiehobbycraft.co.uk/
Det funkar säkert :)

Leading supplier of ceramic bisque, pottery supplies, potters wheels, glazes, underglazes and ceramic kilns for painting pottery cafés, mobile ceramic studios, potters and educational facilities throughout the UK and Europe.
SaPe
0

#2: det är inte min ugn på bilden och min vadd är oxå mer körd. Gammal glasyr och rost som trillar ner på grejerna. Byta lock helt är ju förstås en idé men min har ju ventilation i locket som inte verkar finnas i det lock du har på bilden. Kan det gå ändå?

SaPe
0

#1: Tack Bosse ska kolla dina tips innan jag börjar fixa själv. Vad tror du jag ska använda för färg till plåtlocket? Vill måla om det då det rostar och släpper rostflagor på grejerna om jag inte ser upp. Funkar vilken värmetålig färg som helst eller finns det special för ugnar?

Sintring
0

SabinaP du har ett PM