Keramik iFokus

Keramik

Etiketterköp-och-säljkeramikugnarugnkeramikugngöteborg
Läst 492 ggr
lotjut
0

Keramikugn i Göteborg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Toppmatad el-ugn
220 liter
Innermått: 60x60x60cm
Yttermått: 95cm d x 104cm b x 104cm h (93x104x91 utan lock monterat)
Max användningstemperatur 1280°
Kraftiga 2,5mm kanthal A1 element i spår, alla sidor samt botten
Effekt: 13,2 kW, Förbrukning: 3x19,1 A
Säkring: 3x20 A, Anslutning: 3x230 V
Modell: SG 220
Konstruktion: Formhuset / Åke Pettersson i Kil
Ritningar och konstruktionsbeskrivning ingår i köpet
Styrinstrument Micro 4+
Sättmaterial: 12 plattor, 45 pelare av varierande höjd,16 mellanlägg
Prisförslag 23 000,- eller bud. Lyft ut till gatan ingår.

Under åtta år, mellan 1998 och 2006, har ugnen tjänat mig mycket väl. Efter det att jag slutade som professionell keramiker har den stått oanvänd (torrt och varmt) i 15 år. Styrinstrumentet är köpt tidigare, -88, men fungerar fortfarande fint.

Ugnen är köpt som byggsats -98 och förutom hjälp med svetsning av ram och elinstallation har jag utan problem monterat ihop den på egen hand. Den är mycket välisolerad i tre lager med isolertegel 26-140, keramisk fiber K45 och isolerskivor Skamolex super 1100. Fibern är helt innesluten i konstruktionen. Stenen är satt utan murning och hålls på plats med kompression.

Jag har bränt mest lergods men också mycket stengods i 1250° utan problem. Jag har valt stengodslera och glasyrer anpassade till en något lägre temperatur för att spara min ugn och energi. 2005 bytte jag alla element och gjorde en del förbättringar av konstruktionen. Efter det har jag endast bränt ca 40 bränningar under 1050° och ca 5 st i 1250°. Som syns på bilderna är ugnen mycket fin och välvårdad.

Åke tillverkar fortfarande element och bistår med reparationsmaterial, men det går säkert att hitta andra kanaler också. För den som vill ha koll själv är det en suverän konstruktion där alla delar går att överblicka, renovera, modifiera eller byta ut vid behov.

Jag har ingen exakt vikt på ugnen men gör följande bedömning. Locket går lätt att lyfta av för två personer och väger 30-40kg. Av detta drar jag slutsatsen att resten av ugnen väger 5x30-40=150-200kg. OBS! Minsta mått för dörröppning 95cm.

Ugnen behöver lyftas ur min lokal med truck. Jag har kontakter för detta och kostnaden på ca 2000,- är medräknad i priset. Beroende hur köparen vill ordna vidare transport kan vi försöka samordna med lyft till släp. Jag har packmaterial och tankar om hur ugnen kan packas för transport och bistår gärna med det, men köparen måste godkänna förpackningen och ansvarar för transporten från gatan.

[rolnor]
0

Ser superfin ut, bra pris!
Lite surt att det krävs mer än 3*16A

• Redigerat 2022-01-15 20:56 av [rolnor]
lotjut
0

#0:
Ugnen är såld.