Hong Kong och Guangzhou (Canton)
Jo, så är det jag som ska till ovanstående ställen och jag undrar naturligtvis om någon har tips på ställen att besöka som har keramiktillverkning och försäljning av verktyg?
Det vore skoj att köpa lokalt använda verktyg och även få inspiration på drejningstekniker och dyl.
Jag åker i mellandagarna och kommer hem en bit in i januari.
Tips?
Det finns en konstkritiker och professor som heter Pi Daojian som kommer från South China University Guangzhou, som uttalar sig om modern kinesisk keramik. Kanske man kan göra ett besök där!?
Spännande vart hittar man den resekombinationen?
Jag bokar för det mesta (läs alltid) mina resor på egen hand. Tog hjälp av resfeber.se och kikade på datum och priser. Jag valde Finnair till GZ för att det passade med både pris/datum och tid i luften.
Biljetten kostade 8100:- Boende bokar jag också på egen hand och det blev nåt hostel i GZ för ca 250:-/natten och ett fyrstjärnigt i HK för ca 650:-/natten.
Då styr jag helt och hållet innehållet och därför frågar jag lite här och var efter tips.
Tackar för info om professorn och jag ska googla honom/henne när jag kommer hem från jobbet.
Jag lägger gärna upp bilder här när jag kommer hem om ni är intresserade? (och ifall jag hamnar på nåt spännande ställe förstås…)
Ta med dig en bra kamera det gillar dom…
Och så skulle jag hitta något bra keramik museum vad tror du om detta ? Se även de övriga utställningarna! Jag skulle gärna vilja se dem.
http://www.lcsd.gov.hk/CE/Museum/Arts/english/tea/exhibitions/eexhibitions_20070401_1.html
Jag kunde så klart inte hålla mig och har redan börjat söka på professorn och har fått fram många fina träffar!
Tack så jättemycket och jag ska sondera lite hemma var dessa olika ställen ligger.
Är även glad för andra tips!

Hej jag vill gärna att du lägger upp foton här sen,tycker det är jättespännande att få se keramik från andra länder(och även verktyg o dyl)
Ha en trevlig resa!