Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglaseringutrustningverktyg
Läst 825 ggr
osv
0

Rengöra sprutpistol

Sprutpistolen på skolan jag undervisar är helt igensatt. Då menar jag utloppet för glasyr. Har försökt montera isär den för rengöring men det sitter åt för hårt. Även testat att lägga den i blöt utan resultat.
Har någon ett bra tips på hur man skulle kunna rengöra den?

bjorn.lindberg
0

Bra fråga, prova att köra den under varmvattenkranen en stund och se om det hjälper? Kan vara att det löser sig om den expanderar en smula.

osv
0

#1: Kan testa det. Undrar om det är aluminiumet som har oxiderat från salter i glasyrerna. Kanske ska testa ättika isåfall.

bjorn.lindberg
0

#2: Det låter ju inte helt orimligt, du får återkomma med rapport! :)

ler
0

Kan ju vara kalk också om du bor i ett områden med kalk i vattnet?

osv
0

#4: Det är medelhårt vatten där skolan finns. Så kanske det kan vara det. Något surt borde kunna lösa det med.
Tror att dålig rengöring har endel med problemet att göra också.

[rolnor]
1

Ett ultraljudsbad kan nog få loss skräpet, finns på biltema. Överlag ska en sån pistol sköljas så snart man är klar med glaseringen.

osv
0

#6: Tack ska kolla upp det. Det är på en skola den använts. Vissa kursdeltagare är inte så bra på att följa instruktioner.

Trolmen
0

Om det kommer luft men ingen glasyr så kan det hjälpa att hålla in avtryckaren och sedan stoppa uflödet av luft med fingret. Då trycks ut mot färgkoppen och kan öppna väg för glasyren att komma ut.
När man gör detta är det bra att ha koppen fylld med vatten istället för glasyr.
Samt att man ser till att ha lock på färgkoppen då det baktrycket kan göra att det sprutar ut ur koppen annars.

ler
0

Men rengöring och spruta pistolen ren från vatten är punkt 1, så slipper man från dessa problem

Bo§e
0

#9: ja, och ett effektivt och snabbt sätt är att trycka ner hela pistolen (med locket av) i en hink med vatten, och blåsa för fullt, så att färskt vatten får spola igenom alla kanaler i pistolen kontinuerligt, under några sekunder….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[rolnor]
0

Just på en skola är det nog svårt hålla koll alla ggr.

ler
0

Så får eleverna lära det på det hårda sättet och fixa sprutan själva.

osv
1

Det funkade bra med ättika. Fungerar normalt.

Sprutpistolen är säkert 20 år gammal så det är svårt att peka ut någon enskild som skuld för det. Men det visar tydligt vad anledningen är att man ska rengöra nogrannt.
Brukar göra såsom Trolmen och Bosse beskriver.

[rolnor]
1

Finns billiga på tex biltema om den korkar igen för gott.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När sprutpistolen har använts klart, och har rengjorts, är det en bra rutin att "dutta" litet fett på de ställen som bilden visar.
Som fett kan t.ex. vaselin användas….eller faktiskt, nästan vilket fett som helst…

bjorn.lindberg
0

#14: > Finns billiga på tex biltema om den korkar igen för gott.

Jag köpte den billigaste jag kunde hitta på biltema, ungefär 250 SEK, kan inte säga att det är nåt direkt problem med den. Frågan är om det finns nån anledning att köpa nånting dyrare? Lite oklart för mig vilka egenskaper man letar efter när det kommer till sprutpistoler för just glasyrer. Som jag förstår det så är majoriteten av sprutpistolerna på tex. biltema till för att spreja lack och färg till bilar. Sen råkar de fungera till glasyrer också. Finns det nåt märke som är specifikt för glasyrer?

[rolnor]
0

Jo, det finns för betydligt större pengar, helt onödigt. Tror att man har speciellt material i munstycket som inte slits av glasyren? Har testat dyr och billig, ingen skillnad.

Bo§e
0

Har också testat dyr och billig.
Ingen skillnad i början, så långt är jag med…..men så småningom visar det sig vilken pistol som klarar slammat stenmjöl under tryck, bättre än den andra…..och det visar sig också vilken av dem som det går att få reservdelar till…

Nu tycker jag inte att man skall överdriva. En pistol i "mellanklass" duger gott för glasyrbruk, även för den som glaserar ganska mycket.
Och sådana går som regel att få reservdelar till under rimligt lång tid.

För blygsamt bruk duger säkert t.o.m. en av de billigaste pistolerna, och "hänger med" rimligt länge….allt beror ju på hur flitigt den används…
Men det känns litet fel att behöva kasta bort dem när man inte får tag på reservdelar….

Andra ändan av skalan: På Höganäs Keramik fanns pistoler, bl.a. av märket Greiff och Atlas Copco, som för 40 år sedan kostade över 10000:-….onekligen jättebra redskap, men fullständig överkurs för en studiokeramiker…

Jag är en vän av "mellanklassen", t.ex. Optima eller liknande….håller länge, och man blir ju också glad när man alltid kan beställa någon reservdel eller packning utan att behöva mötas av oförstående blickar från något varuhusbiträde…

Men, allt kokar förstås ner till hur flitigt man använder sin sprutpistol….

• Redigerat 2022-01-21 13:58 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#17: Uppfattat! Anledningen till att jag frågar är som sagt om det blir "bättre" med en dyrare, men det verkar inte vara fallet :)

bjorn.lindberg
0

#18: Tackar för att du delar med dig av dina mångåriga insikter, vad skulle vi vara utan dig Bosse? Skall kolla in Optima och se vad grejen kan tänkas vara.

Bo§e
0

#20: Det trista är att man inte belönas omedelbart om man väljer en "mellanpistol"……det trevliga kommer senare, när man behöver underhålla den, och upptäcker att man faktiskt kan det….🙂

…i stället för att bidra till vårt växande avfallsberg av "utrangerade grejor"….

ler
0

Då jag hade verkstad i Berlin köpte vi dom billigaste man kunde hitta och dom höll länge, sen var det bara att köpa en ny för någon hundring, inga stora kostnader i en större produktion. Och har man den till en liten produktion så håller den länge. Det är ju begränsat vad man använder den till

bjorn.lindberg
0

#22: Jag är lite inne på Bosses linje, köp kvalitet så blir det inte så mycket sopor. Tänker att jag kör slut på den jag har nu, från Biltema, och sen kollar jag på nåt med lite mer livslängd. :)

Bo§e
0

#22: Jo, så är det ju. Det är bara en fråga om inställning.

Jag minns en keramiker (nämner inga namn 🙂), som hade ganska stor produktion.
Han köpte "billighetspistoler" i 10-pack (!), eftersom priset då blev ytterligare rabatterat.
Enligt utsago räckte de då i ca 1,5 år, innan det var dags för nästa 10-pack…
Han var möjligen litet kräsen, och kasserade pistolerna tidigt, men det visar på just vad diskussionen handlar om…

ler
0

Vi hade en pistol som höll i ett par år och kostade som sagt en hundring. Se på sådana i Tyskland, betydligt billigare än det man ser i Sverige ca. 25% av det svenska priset!

bjorn.lindberg
0

#25: 25% av priset eller 25% billigare? Kollade lite snabbt på BenBow PK60, verkar ju vara en seriös produkt, får nog bli nåt i den stilen när det är dags. :)

ler
0

25 % av priset, finns för lite över hundra kronor

bjorn.lindberg
0

#27: Det var ju inte farligt!

Trolmen
0

Det fanns en tillverkae i Skara som hetter Ecco finishing. I deras sprutor kunde man använda nålar och munstycken belagda med tungsten dessa var avsedda att användas till glasering. Jag har sprutor som säkert är 50år gammla och väl använda under många år på Rörstrands porslinsfabrik. Tyvar blev de härom året uppköpta av en amerikansk konsern men det går änsålänge att köpa reserv delar till 50 år gammla sprutor.

ler
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En sådan här kommer man långt med och den håller hela livet

Bo§e
0

Den var riktigt fin…!
Finns den att köpa någonstans…?

ler
0

Ja på Wish och förmodligen i välsorterade affärer

ler
0

Såg att den finns på amazon.se kunde inte se priset

Bo§e
0

Vad heter den…? Lämpligt sökord…?

ler
0

Glasyrspruta

Bo§e
0

Så enkelt..? 🙂
Jag förknippade den inte med just glasyr….men visst, sedan lossnade det.
Glaze sprayer, atomizer osv…..
Tack !

På Ebay finns dom i mängder….i 3 storlekar…

Forma
1

Jag har använt både biltemas billiga och en ANI, från Clas Ohlsson för 500 kr och jag upplever ANI pistolen smidigare, mer lättkontrollerad och tveklöst av mycket högre kvalitet.
Kika på den om ni är köpsugna! 😀

[rolnor]
0

Jag har haft en Optima, märkte ingen skillnad mot Biltema. En hundralapp i dagens ekonomi är ju nästan felräkningspengar.