Keramik för granen
Finns det keramik för julgranen? Är det någon här som gjort saker att hänga i granen t ex tomtar, änglar, kulor? eller annat? Jag kan inte komma ihåg att jag sett det någon gång.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
jag har tillverkat pepparkakshjärtan att hänga i granen. vanlig lergods med vit engobe och röda snören. småänglar har jag också gjort men tyckte att det var pilligt och svårt att få änglarnas hår att hålla. men jag tyckte att det lät coolt att göra kulor……hmm måste fundera på detta…………
Jag har också gjort pepparkakshjärtan med vit "kristyr" för några år sedan till en julmarknad. Oglaserad terrakotta med vit underglasyrfärg i ristningarna. Blev väl fina och dom såldes för 25 kr. styck, vill jag minnas. Men personligen tycker jag nog att man kan ha äkta pepparkakor i granen istället…. Liksom, mycket jobb för "ingenting", på något sätt, om ni förstår vad jag menar?
Man bör väl ha en "lätt" lera att arbeta i om det ska hänga i granen…skulle tro att porslinsleran kommer till sin rätt här…eller?
såg i Elle interiör små slantar/löv i porslin och stengods uppträdda på tråd som girlanger. Var ganska söta (kommer inte ihåg keramikerns namn dock) men jag är ganska traditionell av mig vad gäller julgranspyntet så jag vill ha kulor…gärna lite glans så belysningen glittrar lite fint. Men det är klart…nåt skirt i Porslinslera hade kanske vart fint som komplement….
Nu har jag sett skira stjärnor i porslinspapperslera. De är tänkta att hänga i fönstret men borde fungera lika bra i granen. Ser ut som snökristaller.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Vi har tyvärr ingen gran, men till fönstret har jag gjort "brända pepparkakor" i svart lera i form av oss i familjen! Roliga gubbar alltså
Man skulle ju oxå kunna jobba med bollspruta för skira snökristaller…Bara bollspruta ut, torka och bränna alltså.

Jag har gjort hjärtan i keramik som jag kavlat in spets i och sedan glaserat vita. Ni kan se dem i mitt fotoalbum och där heter de paketsmycket och ligger i små påsar om 3 st. Jag gjorde i år också små hjärtan med dekaler på, blir jätte fina i granen.
Jag har gjort i alla möjliga former, pepparkaksformar. mest i rödlera med rött band men också vita änglar med vitt band nu till jul som jag har till försäljning. På sommaren gör jag lite större älgar med jämtlands band i (grönt, vitt och blått, enl. färgerna i jämtlands egen flagga. Säjer till tex. tyskar som älskar älgar(brrrr)haha.

Hur gör ni när ni glaserar dessa julgransprydnader? Glaserar ni bara en sida, glaserar inte alls, eller båda sidorna? Om ni glaserar båda sidorna, hur gör ni då vid bränning? Hänger ni upp dem på kanthaltråd eller? Hälsningar Lotta
Jag har fixat en del pepparkaks modeller men hur får man en snygg kristyr glasyr?

Använd piplera som appliceras med bollspruta.
jag har inte gjort något just till granen men annat juldekoration tex små granar att ha i tex kruka,man glömmer lätt av att folk gärna vill ha sånt till jul så nästa år blir det fler.
åååh så enkelt!