Gamla krukfat, glasera, går det?
Jag har köpt på mig flertal krukfat som används som dricksfat och bad för husdjur.
De blir stående med vatten och de byts till färskt vatten varje dag. Ändå tycker jag det verkar bildas alger eller något.
Jag funderar på om det går att glasera dessa till att bli mer täta och enklare att rengöra.
Hur ska jag gå tillväga och är det giftfritt?
Hoppas ni kan hjälpa mig 🍀🐢❤️
- Redigerat 2022-02-07 17:02 av Binchi
Nästan omöjligt att svara på, beror på vad det är för lera de är gjorda av och vilken temperatur den tolererar.
Det liknar glas på bilden och om det är det så går det inte med glasyr. Frågan är också om det nu är gjort av glas så borde det vara en lika slät yta som glasyren skulle ge
#1: Jag försöker lösa på här hur man gör, verkar inte helt enkelt. Kanske bäst att köpa nya med glasering direkt eller något liknande. 🍀
#2: OK, jag funderade på vad bilden hade med faten att göra. Men det är nog som du säger.
#3: Kan man se en bild på fatet utan sköldpaddor?
#6: Gissar att det är nån lergodslera. Svårt att veta hur varmt du kan bränna dem. Jag hade hoppat över och köpt glaserade fat. Om du är beredd att testa dig fram så hade jag gjort följande. Ta sönder ett av faten till lagom stora bitar, typ 3x3 cm ungefär. Glasera dem men nån lergodsglasyr och bränn dem på ett litet fat av stengods som klarar 1250-1300 C. Börja med att bränna till säg 1000 C (eller vad rekommenderas för glasyren). Om leran blir brun / svart och börjar bubbla har du bränt för varmt. Om inte, höj temperaturen med 50 C och jobba dig fram tills glasyren smälter och ser bra ut. Kolla också att glasyren sitter fast på godset.
Ja, fatet som visas i #6 ser ut som lergodslera av något slag, precis som Björn nämner. Smälter troligen före 1100°C.
Men fatet i #0 ser inte alls ut som ett keramikfat…. ????
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#8: 😄 nä det är ju ett litet plastfat. Fotot var mer för uppmärksamhet. Tack snälla ni som hjälper mig på traven.
Har koll på man kan hyra in sig på ugn eller göra en egen i trädgården.
Sen behöver man ju köpa giftfri glasyr, antar det eller är alla giftfria? Någonstans man kan köpa där det är prisvärt med tanke på vad de ska användas till?
Det där fatet kan du bränna till 1020 grader utan problem och det finns glasyr som passar fint men frågan är om det inte är lättare och billigare att köpa ett par liknande som redan är glaserade från start
Håller förstås med Ler här…..man kan få många nya fat för priset på en påse glasyr….
Men du kanske är experimentsugen…?
Allra enklast är att visa faten för en keramiker, och kanske få den hjälp som behövs…
Om faten är smutsiga, kan det vara smart att först skröjbränna dem, så att oönskade organiska ämnen försvinner, och sedan glasera och glasyrbränna dem…
"Don't Panic" (Douglas Adams)