Keramik iFokus

Keramik

Läst 344 ggr
kyrkerud
0

Blank vit tennglasyr

Visserligen är vi nog alla påverkade av Putins vridriga krig men livet måste går vidare…
Själv undrar jag just nu varför min vita blanka tennglasyr plötsligt blivit opak , använde samma recept som tidigare. Är det något jag kan tillföra för att göra den blank igen?
Tack på förhand!

ler
0

Det är svårt att svara på om man inte har några informationer om glasyren och eventuella nya råmaterial och bränning

kyrkerud
0

#1: Hej och tack för ditt svar.
Jag har använt samma råmaterial och bränt som tidigare i 1250…

bjorn.lindberg
0

#2: Vad är det för recept på glasyren?

ler
0

Har du av misstag glömt något eller vägt fel?
Annars så kan det ha blivit fel temperatur?

Fiddeliansson.1
0

Kan det vara läge att kolla elementen i ugnen kanske? Om temperaturen inte orkar upp så bränner inte glasyren ut som den brukar!
Har precis bytt alla element på grund av det!

kyrkerud
0

#4: ja, det tänker jag väl att jag kan ha gjort…känns bara så tråkigt att inte kunna använda den glasyren eftersom jag inte vill använda den när den är halvmatt. Därför hoppades jag att det fanns något sätt att genom att tillsätta något ämne den kunde bli blank. Jag inser att det var ett önsketänk.
Tack för ditt svar!

kyrkerud
0

#5: så kunde det ha varit men jag har bytt element nyss! Tack för ditt svar!

ler
0

Klart man kan tillsätta någon för att få den blank men då behöver jag ett recept för att ge svar. Men prova att göra ett prov med 10% zinkoxid och ett prov med 5% kvarts och se vad som händer. Så kan du lokalisera felet och göra om glasyren.

kyrkerud
0

#8: Hej Ler,
tack för ditt svar, det gav mig hopp!

Här kommer receptet:
60 kalifältspat
20 dolomit
15 kvarts
5 kaolin
10 tennoxid

I den första omgången använde jag nefelinsyenit istället för kalifältspat men det blev samma resultat.

ler
0

Du kunde prova att minska dolomit till 10 och ta + 10 zinkoxid. Gör ett litet prov på 10 g och se vad som händer. Eller bara tillsätta 10-15 % zinkoxid i den redan färdiga glasyren

• Redigerat 2022-03-08 11:23 av ler
kyrkerud
0

Det ska jag prova, tack!!