dreja med benen i kors.
Finns det någon därute om drejar med benen i kors, eller sittande på huk?
hur har ni löst det, med drejskiva, stol etc?
Jag har alltid föredragit att sitta på golvet, vad det än har varit jag ska göra. De senaste fem åren har det gått bort, eftersom jag bott i ett hus med klinkergolv, kallt dessutom, inget skönt att sitta på.
Håller på att bygga upp min verkstad, och nu funderar jag på att bygga ett litet podium som jag kan sitta på. Under skulle jag ha lådor på hjul, så det kunde nog vara effektivt användande av utrymmet med. Undrar just om jag ska försöka bygga in drejskivan…?
Provade att sätta mig på pallen med benen i kors och dreja häromdagen, det var ganska skönt, gick mindre bra att centrera men man lär sig väl?
Tror denna arbetsställning borde vara den bästa på sikt. Har blivit lite stelare i benen de sista åren, eftersom jag inte kan sitta på golvet i mitt nya hus, men att arbeta så skulle ju upprätthålla flexibiliteten i kroppen.
reflektioner på det???
Jag gillar tanken. Kan se framför mig hur skönt det skulle vara, så jag var tvungen att sätta mig ner på golvet och känna efter. Men tyvärr, det skulle inte passa mig. Känns som om arbetet kommer för långt ifrån för att jag skulle få tillräcklig stadga. Så jag avstår nog från att bygga om min drejplats.😀
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
ja, man får vara rätt flexibel i benen för att komma tillräckligt nära. (ska fixa en riktigt bred pall att provsitta på. omväxling är bra)
Min spontana tanke är att det blir väldigt stora påfrestningar på ländryggen om man sitter framåtlutad med benen i kors.
Skulle vara förödande för min känsliga rygg. Möjligen med benen i kors och hård kudde/mjuk låg pall under rumpan så får du en snällare vinkel för ländryggen.
Har sett någon Asiat sitta på knä med skivan delvis nedsänkt i golvet.
Men Vad skulle fördelen vara? Förutom att man sparar tid genom att dyrka yoga och dreja samtidigt
fördelen skulle vara att det är skönt att sitta så. Men det är ju individuellt och beror på vilken kropp man har. Så om man inte tycker att det är skönt att sitta så skulle det ju inte vara någon fördel. För mig är det den bekvämaste sittställningen. Jag har varit trött i ländryggen de sista veckorna av att sitta vanligt, så när jag testade att sitta med benen i kors avlastade det ryggen. Men det bör ju sägas att jag just börjat dreja lite mer efter flera års uppehåll, så det är en hel del muskler som ska jobbas in och justeras. Men eftersom jag gör en översyn av min teknik och drejställning och letar bästa ergonomi kom jag på idén och tänka helt nytt….
#4: Jo, en till fördel som jag inte tänkte på förut:
Häromdagen var min mamma på besök, och fick ett litet psykbryt när hon inte kunde ta på sig skorna för att mitt skohorn var för kort.
Det ledde till att jag började tänka att jag vill jobba för att behålla flexibilitet i muskler och leder in i ålderdomen.
Jag bodde ett halvår i indien, och där sitter ju alla på golvplan, lagar mat på golvet osv. och där är alla gamla tanter hur flexibla som helst.
Men flexibel blir man ju inte av att göra lite Yoga då och då, det blir man ju för att man i det dagliga livet upprätthåller den flexibilitet man har. Jag tänker att det är stelheten som gör att man hamnar i oergonomiska positioner. Och jag vill kunna ta på mig skorna själv när jag är 70….
Helt enig i allt du skriver, men det blir en dålig arbetsställning och man kan inte använda kroppen på ett optimalt sätt att dreja på.
Jag upptäckte att det då och då känns bra att stå och dreja.
Inte hela tiden, men som ett alternativ att ta till, vid behov.
Vi är ju alla olika långa, men för min del passade det bra att då höja drejskivan till ca 80-85 cm tallrikshöjd över golv.
När man står och drejar är det också fördelaktigt att ha en vägg eller stolpe att luta och stödja kroppen mot på olika sätt.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ser många har en pall att sitta på! Det ger mig rysningar över att jobba så! Stolen måste luta i en viss vinkel mot drejskivan för att korsryggen inte ska säcka ihop!
#8: ja, det verkar bra för många att stå upp ibland. Jag har tyvärr slitit ut fettkuddarna i fotsulan genom att jobba i kök ett par år, (det gick på 3 år, sen var fötterna kaputt), kan inte stå nå´ långa stunder, jag behöver mer titta på sätt att dra upp fötterna än att ställa ner dem. Alla har vi våra svaga punkter… Men jag tänker att omväxling förnöjer, och är kanske nödvändigt också, oavsett vilken omväxling man väljer. Jag får väl prova lite och komma med en utvärdering om ett par år ;-)
Sitthöjden kontra drejskivans höjd bestämmer var man får ont i ryggen. ju högre man sitter förhållande till drejskivan ju längre ner på ryggkotorna sliter det. Står man upp finns inte samma kraft till mycket lera om man inte har ryggen mot en vägg. Klart då menar jag runt 10 kilo lera på skivan.. det här får man prova ut.