Lergodsslicker på stengods
Hej,
Jag har av misstag köpt gjutlera i lergods. Jag skulle köpt stengods : ( . Förutom alla objekt jag hunnit gjuta så har jag använt lergodsgjutleran som slickers när jag arbetat i stengods. Jag har dock inte hunnit bränna än. Vad tror ni kommer hända? Kommer de gå att bränna eller kommer de bli några tråkiga konsekvenser?
Vidare tar jag tacksamt emot tips/inspiration vad jag kan göra med mina redan gjutna objekt. Jag har gjutit vaser, koppar och skålar.
Tack på förhand,
Madelene
Det är nog en dålig idé att bränna stengods med lergods slicker. Men dom gjutna sakerna kan du ju bränna som lergods
Svårt att säga…egentligen borde jag avråda, men om det är vit lera, kanske det "nästan" kommer att fungera.
Frågan är om du har gjort "bärande" monteringar, eller bara "klistrat" fast smådetaljer…
Lergodsslickern kommer förstås att mjukna mer än stengodsleran, och större detaljer kan flytta på sig eller lossna.
Om det blir gasbildning i slickern, ökar problemen.
Det kommer troligen också att bli en färgskillnad.
Om slickern består av röd lera blir det mer problem, eftersom det nästan säkert blir gasbildning i den, och den kan i värsta fall rinna iväg och ställa till skador på sättplattor m.m.
Om det är vit slicker kan du börja med att skröjbränna alltsammans, vilket är ofarligt, och sedan provbränna ett alster i stengodstemperatur.
Ställ föremålet på så sätt att det inte orsakar skador på plattan, element, eller annat, om något skulle kollapsa….
Beroende på hur det går, kan du sedan avgöra om det är värt att fortsätta…
Om det är röd slicker, är det knappast någon idé att experimentera, utan glasera och bränn sakerna som lergods.
Men, i grunden instämmer jag med #1……..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-03-15 12:44 av Bo§e
#2:
Det är vit gjutlera. Jag har gjort kavlade cylinder vaser och använd slickersen och penslat ett tunt lager där jag fäst ihop cylindern samt när jag monterat på botten. Jag har fogat samman stengodset vid fästpunkterna så blir slickersen flytande så borde den rinna in vasen. Och de borde inte röra sig om mer än 0.5tsk i mängd. Dock är jag inte sugen på en smärre katastrof i ugnen så kanske bättre skippa eventuella försök.