Gul Färgkropp
Nu hittar jag inte mina recept på gult! Jag kör med gulfärgkropp till stengodstemp. och den ar byggd på praseodym. och min fråga är till er som har erfarenhet, hur ska jag bygga grundglasyren så den inte äter upp den gula färgen? Den tyckas bara ha ZrO2 som sin bästa vän i Glasyrkomponenter förenbar med färgkroppar..
Ja riktigt zirkon i glasyren är bra men inte nödvändigt. Se bara till att glasyren inte är allt för alkalisk, dom flesta normala transparenta och vita glasyrer fungerar bra med sådan färgkropp.
Hur ligger det till med bor då?
Det recept jag letar efter var med frit 3701 mycket bor och lite mängd litium i basgruppen. den blev gul men jag hade ju annat skit i också..
Alkalisk jag testade med en glasyr på 70 procent nefelinsyenit och 10 procent gul färgkropp den blev vit????
Ja det blir för alkaliskt med så mycket NS. Bor skulle jag välja 0-0,3 mol
Du väljer från 0 bor Okej men min 3701 innehåller ju massor med bor!! Den funkade ju !! det är bara i testbänken man får reda på vad som går!!!
Jo men det beror också på vad det är för oxider i basgruppen, är det övervägande jordalkali så kan borhalten vara högre än om det är mest alkali, och så beror det på halten av aluminium och kvarts. Vid höga temperaturer är bor aggressivt och egentligen inte nödvändigt
Nu har jag blandat en grund på 3760 och en grund på 3701 som jag vet innehåller mycket bor förövrigt är det mycket kaolin i och viss mängd wollastonit formlar kommer jag se i datorn har höftat min gula glasyr nu