Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningköp-och-säljundersökningardrejskivaandrahandshimpo
Läst 391 ggr
S.Kvist
0

Råd om drejskivan Shimpo RK-3E

Hej,
Jag har blivit erbjuden att lägga ett bud på en drejskiva, en Shimpo RK -3E som är tio år gammal, måttligt använd.
Men som nybörjare har jag ingen aning om vad den kan vara värd i andra hand. Hur motorn påverkas med tiden osv. Har sett att den idag kostar 14.100:- i nypris ex. moms.

Vad skulle du anse att den är värd?

bjorn.lindberg
0

Oklart, runt 10000 är inte orimligt. Det är en bra skiva med direct drive motor så jag gissar att den inte slits speciellt mycket. Bosse vet säkert mer om vad du behöver kolla efter, om det är nåt som måste servas.

Bo§e
0

Det är egentligen inte mycket man kan kolla.
Går den bra, så ÄR den sannolikt bra…

En sak som skulle kunna få elektroniken att åldras fortare än normalt, är om ägaren "glömt" att stänga av maskinen, så att elektroniken varit strömsatt i veckor, månader, eller rentav år…😬
Eftersom dessa skivor för övrigt är så tysta och diskreta, har detta faktiskt hänt….dvs att man helt enkelt glömmer bort on-off-knappen…
Det är förstås omöjligt att verifiera detta, men man kan ju ställa frågan till säljaren, och i bästa Sherlock Holmes-anda försöka tolka svaret….

Men en ömtålig punkt som faktiskt går att kolla, och som man bör kolla, är kontakten där pedalsladden är ansluten till maskinen (en skruvfattning).
Kontakten är litet känslig, och går att rycka sönder, om man t.ex. är litet vårdslös vid städning m.m. så att det rycks i sladden och kontakten.
En skadad kontakt kan leda till driftstörningar, och i värsta fall till skador på elektroniken.
Kolla om denna kontakt ser stabil och oskadad ut.

Och…dessa två punkter är ju nyttiga att tänka på, även för den NYA ägaren….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-04-02 17:55 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#2: Exakt så, jag går och stänger av mina verkstadskollegors shimpo skivor hela tiden, haha.

S.Kvist
0

Tack för alla svar och tips på vad jag ska fråga närmare kring. Lurigt att modellen är så tyst att de ofta blir ståendes påslagna. Jag tar en ordentlig titt på sladd och kontakt.