Varför har ugnslocket blivit missfärgat?
Oklart, det var nån annan som postade om samma "problem" för nåt halvår sen.
Jag har sett samma på min Rohde ugn. Hände efter första glasyrbränningen sen har det långsamt blivit mindre och mindre svart.
Min hypotes är att teglet innehåller nånting organiskt, i.e. kol, som drivs upp och ut genom locket när man bränner. Locket blir inte tillräckligt varmt på ovansidan, i mitt fall runt 150 C, för att kolet skall brinna bort. Det är lite oklart varför teglet skulle innehålla nåt kol efter att det brännts. Jag tänker mig att teglet är brännt ganska varmt innan det installeras i ugnen. Samtidigt kan jag föreställa mig att det ligger till på det sättet. Isolertegel görs typiskt genom att man blandar in nåt organiskt, typ sågspån, som brinner bort och man får små hål med luft som isolerar. Om man vill spara tid och el när man bränner teglet så räcker det om tillräckligt mycket kol försvinner och teglet är tillräckligt sintrat.
Hur som helst, jag har inte sett några som helst problem med detta. Gissar att du inte kommer ha det heller. Vad är det för ugn du har? Är den helt ny?