Hållbar och tålig vit glasyr sökes
Har länge letat så nu testar jag här. Jag söker recept på en vit stengods glasyr som är hållbar och inte blir rispig så snabbt. Har testat flera recept, nån som vet vilka grundämnen som är bra just för hållbarheten?
Eller om ni vet nån färdigblandad glasyr som är bra?
Vore så glad om nån vill tipsa mig!
Visst, vilken kägla bränner du till? Om vi antar att det är kägla 8-10, runt 1260-1280 C kan du prova Yellow Salt från High Fire Glazes:
Nefelin Syenit 71.6
Ball Clay 4.8
Dolomit 23.6
Zirkonium Silikat 17.9
Röd Järnoxid 1.1
Det är nog tänkt som en reduktions glasyr och blir hyfsat gul i gas eller ved. Om man bränner den i en el-ugn blir den inte lika gul. Om du vill ha en vitare glasyr så strunta i Röd Järnoxid, alternativt om du vill ha den gulare kan du gå upp till 2-2.5 delar.
Man kan också använda Tennoxid istället för Zirkonium Silikat, då behöver man ungefär 8-10 delar. Glasyren blir lite jämnare vit med tenn.
Originalreceptet anbefaller 4 delar Bentonit också. Om det behövs eller inte beror lite på vilken Ball Clay du använder. Om du upplever att glasyren fäller till botten i hinken för snabbt så kan du prova 2-4 delar Bentonit. Själv använder jag Pipler no. 3 från Cebex och ingen Bentonit.
#1: Jag bränner mest kägla 8 och kör elugn och då kan ju den glasyren fungera. Brukar ha Zirkonium cilikat och inte ta tenn. Men då är det nog bäst jag struntar i röd järnoxid för att den inte ska bli gul.
Nefelin synenit har jag inte använt mer utan haft mer fältspat som huvudingrediens. Kan det vara det som gör glasyren mer hållbar?
Tack för tips då hjälpsamt 🙏
#2: Om glasyren är hållbar och reptålig handlar mest om proportionerna mellan kvarts, aluminium och flux. Blanka glasyrer som bränns varm typiskt blir mer reptåliga.
Det handlar också lite om hur man definierar reptålig. Om du tänker dig en matt glasyr med en mikroskopiskt skrovlig yta så kommer du få märken från säg en gaffel. Anledningen är att glasyren blir lite som ett sandpapper. Men du kan också tänka dig en blank glasyr som går sönder lätt, den tar inte märken på samma sätt men den spricker när du repar den med en kniv säg.
Att lösa en blank glasyr handlar om att hitta rätt proportioner av aluminium och kvarts. För att glasyren inte skall gå sönder lätt behöver du inte ha för mycket flux i glasyren. Om du bränner varmt kan du använda mindre mängd flux och ändå smälta glasyren.
När jag funderar lite på det kan det vara så att Yellow Salt inte är helt optimal, den innehåller ganska mycket flux relativt aluminium och kvarts. Kan vara att jag har haft tur med den.
En annan glasyr som du kan prova är Bosses Blankare, finns här på forumet i en "sticky thread". Min version nedan har ungefär samma kemi men använder Wollastonit istället för Krita (om jag minns rätt). Det är värt att nämna att det finns en del magnesium i glasyren, från Dolomit, vilket typiskt inte hjälper med hårdheten. Magnesiumet är mest där för att glasyren inte skall expandera och spricka lika mycket, aka. "crazing".
Kalifältspat NGP: 32
Kvarts: 27.5
Wollastonit: 19
Kaolin: 9
Dolomit: 7
Ball Clay: 5.5
Denna har jag inte provat att färgat in med tex. Tenn men jag kan inte se att det inte skulle vara värt att prova.
Du får prova lite och återkomma med resultat. :)
- Redigerat 2022-04-06 23:41 av bjorn.lindberg
Min erfarenhet är att Tenn istället för Zirkonium ger en reptåligare yta. Testa det!
Zirkonium är interessant på det sättet att det är hårt och inte smälter. Om man har för mycket och det hamnar på ytan av glasyren så blir glasyren mer som ett sandpapper. Samtidigt kan det göra att du får en hårdare och slittåligare glasyr om du inte har för mycket.
#5:
Ja men precis! Och eftersom repor av bestick ofta egentligen handlar om att besticken är för mjuka så är det gynnsamt att inte ha den där ytan som fint sandpapper som metallen kan fästa på.
Man använder med fördel zirkonfritta så man slipper för osmälta partiklar
#7: ja zirkon fritta använder jag flitigt så det är kanske tenn som jag får tillsätta.
Men om du använder zirkonfritta som inte fungerar så måste det vara något fel på receptet, tennoxid kan så klart vara bra men om glasyren är fel så hjälper det inte med tennoxid.