Vita fördjupningar/fläckar i glasyr?
En glasyrfråga
Jag har arbetat med denna glasyr tidigare och inte haft några problem. Nu däremot blir det som små ljusa/vita fördjupningar i glasyren. Jag har hanterat leran varsamt innan glasering. Dvs inga feta fingrar eller damm på skärven etc.
Leran jag använt är från Cebex, KM 0,2/35%
Glasyren är en smaragdgrön lergodsglasyr från lermakeriet. Skröjbränning 930 grader
Glasyrbränning 1040 grader
Jag bifogar bilder… Någon som har något tips på hur jag kan komma förbi problemet med fläckarna? 😊
Har du silat glasyren? Kan va att det är nån klump som smälter ut och blir vit.
#1: siktad genom 60 mesh 😊 Börjar fundera på att byta lera… skulle ju kanske kunna vara chamotten i leran som ställer till det…
Det där är ett problem med glasyren tänker jag, så fin chamotte borde inte ge sådana fläckar. Ser mest ut som stor ytspänning men det är alltid svårt att se på bild, kan du se om glasyren ligger tunnare där det är dom vita fläckarna?
#2: 60 är på gränsen om glasyren innehåller mycket plastisk lera, typ ball clay. Jag använder iofs. mesh 60 silar till nästan allt men jag får sila den 2-3 gånger ibland. Är det en glasyr du köpt eller gjort själv?
Ibland kan det dyka upp enstaka grövre fältspatskorn i någon batch av lera, vilket kan ge liknande resultat.
Inte så vanligt, men inte heller unikt….
Om ytan är hårt "svampad", kan man också få liknande symptom, pga rester av syntetsvamp….
Chamottespåret tror jag mindre på….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-05-16 13:52 av Bo§e
#2: Okej 😊 Jag brukar sikta två gånger. Jag brände faktiskt en ugn för någon vecka sedan då jag hade silat glasyren två ggr genom 80 mesh. Samma problem då…
Glasyren är köpt
#3: Okej, hur kan jag påverka ytspänningen? Tunna ut glasyren? 😊
Precis, de vita fläckarna, där har glasyren blivit tunnare
#5: Okej, ytan är inte svampad (vill inte gnugga fram chamotten).
Jag gjorde samtidigt ett glasyrprov på en annan lera (även den med chamotte). Den ser likadan ut…
Kollade flyttalet på glasyren innan jag glaserade och det stämde överens med det rekommenderade talet. 🤔
Det är nog som sagt ytspänningen jag ser på bilderna att det blir som små håligheter där glasyren drar ihop sig. 1-3% borax kan hjälpa och skröja godset högre och gör brännkurvan till glasyrbränningen långsammare och bränn lite högre. Skröja vid 1000 grader och glasera kanske 10 grader högre. Finns andra sätt att göra det på men så bevarar man inte färgen.
- Redigerat 2022-05-16 21:26 av ler
Kan det vara bubblor som formar emot slutet av bränningen? Då kunde en längre utjämningstid hjälpa.
#10: Det ska jag testa :) Tack