Keramik iFokus

Keramik

Läst 149 ggr
Alivand
0

Bubblig glasyr på svart lera

Hej alla duktiga keramiker!
Jag har försökt läsa runt i olika trådar men känner ändå inte att jag blir klok på detta. Har svart stengodslera som ibland tycks blir bubblig i glasyrbränningen. Leran tål enl förpackningen 1200grader. Jag har provat bränna den i 1200 grader, jag har även provat bränna den i 1240 grader. Ibland blir den bubblig, ibland inte. Vad beror detta på? Vore fint om någon kunnig kan hjälpa en nybörjare som mig :)

Bo§e
0

Är det själva leran som bubblar sig, är den överbränd.

Om det är glasyren som bubblar, kan det bero på att den börjat "samverka" med den oxidrika svarta leran på ett ogynnsamt sätt, och inte förmår smälta ut som den skall.
Det är inte så ovanligt när man glaserar svart lera, och vissa glasyrer fungerar inte, medan andra går bättre.
Här får man testa.

Och, ju närmare man kommer lerans "smärtgräns" pga temperatur och värmearbete, desto kinkigare blir det att hitta fungerande glasyrer….
Så, det hänger samman…….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-05-29 13:43 av Bo§e
Alivand
0

Tack för ett jättebra svar. Här kommer en kanske korkad följdfråga.. hur vet man med säkerhet att det är glasyren som bubblar och inte leran? Om jag ser bubblor där det inte är glasyr, betyder det automatiskt att det är leran som bubblar då och därmed är överbränd?

Bo§e
1

Ibland är det svårt att avgöra utan att krossa föremålet, men då brukar man kunna se i brottytan om leran ser slät ut under en bubblig glasyr, eller om det är själva leran som har blåsor…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Alivand
0

#3: tack så jättemycket för hjälpen!