Keramik iFokus

Keramik

Etikettugn
Läst 202 ggr
BodenIda
0

Felmeddelande

Hejsan! Jag har fått mitt första felmeddelande på min Rohde te mcc. Har en TC 304 automatik som visade mig E A4 mellan 200 och 300 grader på en skröjbränning.

Jag har kollar efter möjliga fel, fått råd av leverantören och hjälp av fastighetsskötare (utbildad elektriker)
Provkörde sedan ugnen tom då elektriken ville titta på den precis efter att den stannat för att kolla kontaktorerna då men så körde den på till över 500 grader och jag tänkte att det ordnat till sig. Jag packade in en skröj igen och drog igång, felmeddelande igen så nu kör jag en tom ugn för att elekrikern ska få kika på den då den stänger av men så är den återigen på väg upp strax under 500 grader nu.. jag blir inte klok!

Båda gångerna ugnen gått upp högre har den varit tom, jag slog av den själv vid 500.

Ugnen är 1,5 år, bränd ca 1 gång i veckan sen i höstas. Topptemp 1250, normala leror och glasyrer.

Någon som har en tanke om detta?

Är det elementen som svajar redan? Och i så fall kan den ena gången stanna på 200 och nästa gå förbi 500? Är det fel på elen så tänker jag den borde stänga av tidigare alla gångerna.

Känns tidigt att Byta element så jag vill vara säker innan! /Ida

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om det handlar om elementen eller strömförsörjningen, borde temperaturen nå högre än så innan styrningen larmar.
(Men det skadar inte att mäta upp alltsammans)

Felmeddelandet E A4 kan ha fyra olika grundorsaker (se bild).

De två nedersta punkterna kan vara värda att kolla:

Kanske termoelementet eller dess kabel har hamnat i ett läge där de kan kortslutas när allt börjar bli varmt…? Dock inte så troligt på en ny, "o-mekad" ugn…

Problem med kontaktorn…? Möjligt…!
Och, om ugnen har ett modernt "solid-state-relä" i stället för en vanlig kontaktor, kan luriga symptom uppstå, särskilt vid värmepåverkan…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-06-07 14:49 av Bo§e
BodenIda
0

#1: Tack så mycket för svar Bosse!

Javisst, det låter logiskt. Försöker förstår varför den stannar vid så olika temperaturer?..

Kan elektriker sån här el på ugnar?😁
Jag ska söka upp någon för kontroll av detta!

Okej, jag förstår.

Luriga symtom låter okul!

Jag forskar vidare på detta.

Ugnen gick för bra för att elementen redan ska vara trötta, borde man inte märka att den börja gå långsamt innan den felmeddelar tänker jag?..

Tack, tack/Ida

Bo§e
1

Jag skickade dig ett PM, så att du eller elektrikern får rätt support.

Ninafinaballerina
0

#1: Bosse har just skickat ett meddelande till dig :)

• Redigerat 2023-02-18 10:35 av Ninafinaballerina
Bo§e
1

Du har fått svar.. :-)