Keramik iFokus

Keramik

Läst 306 ggr
gunnels
0

Rosa färgkropp på glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har problem med en rosa fk som jag målar på en vit tennglasyr. Glasyren innehåller 12 procent zinkoxid. De andra färgerna smälter ut fint men den rosa blir sträv som sandpapper. Har blandat med lite litium, hjälper inte, lite kvarts hjälper inte. Vet alltså inte om den överbränd eller underbränd. Hur ska jag tänka? Är det zinken i glasyren som färgkroppar inte tål?
Några förslag?

Bo§e
0

Ett sätt kan vara att blanda in litet av den vita tennglasyren i dekorfärgen/färgkroppen.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

nyburgaren
0

Jag hade provat blandat in en fritt i där fritten har ämnen som den rosa färgkroppen trivs bäst i. gör en test serie prover. med ökande mängd fritt.

gunnels
0

#1: jag provar det.😀

ler
0

Vad är det för en färgkropp?

Ulla
1

#0: Vad fint du har målat på tallriken! Hoppas du får till färgen som du vill ha den.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
1

I princip så använder man inte rena stains till att måla med då skall man använda någon form för smältfärg, inglasyr färg eller dekorfärg. En sådan rosa stains kan vara en korund och därmed väldigt svårsmält. Så man får blanda den med fritta för dekorfärg och någon form för lera eller kaolin och kvarts, fältspat kan också ingå.

gunnels
0

#5: tack. Jag fortsätter att pröva.

nyburgaren
1

Jag tycker att man ska ha koll vilka ämnen som ingår i en färgkropp.. då först vet man vilka ämnen som ska ingå i fluss eller glasyr. annnars kan det bli helt färglös om färgkroppen törstar efter CaO teX Eller något annat….

ler
0

Ja det måste man veta om det skall bli optimalt resultat