Keramik iFokus

Keramik

Läst 416 ggr
Pia111
0

Verktyg för beskickning

Vilket är ert absolut mest använda verktyg för beskickning?
Jag har ett flertal billigare varianter, tycker att dom snabbt blir slöa…

Funderar på att köpa ett verktyg från Dimondcore tools, någon som använder dessa?
Vilken modell är i så fall mest användbar att starta med? Håller dom sig skarpa länge eller bör man slipa dom?

bjorn.lindberg
0

Köpte slingor från Bison Tools, de är gjorda i kiselkarbid och håller skärpan bra. Jag gillar att trimma ganska torrt, får snyggare snitt på det sättet, det funkar inte nåt vidare med vanliga slingor. De blir slöa för snabbt.

Bison tools är inte jättebilliga men det känns som det är värt det. https://www.etsy.com/shop/pdpbison

Shop items by pdpbison.
Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I likhet med Björn, gillar jag också att beskicka "ganska torrt" (svårt att beskriva exakt).

Primärt har jag alltid använt avdrejningsjärn (bilden), medan slingorna fått vara "sekundära" verktyg, som bara använts vid vissa tillfällen, dvs inte särskilt ofta…

Järnet på bilden (som jag tillverkat själv) är en gammal favorit, som "gått många mil".
Vässat så många gånger att trekanten blivit ganska liten, men det har inte försämrat funktionen.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-06-28 12:56 av Bo§e
bjorn.lindberg
1

#2: Jag är lite inne på Bosses linje också, det enda problemet är att jag behöver nånstans jag kan ställa en bänkslip. Känns rimligare att ta en bit stål för 10 kronor än att betala 1000 SEK för ett trimverktyg som går sönder om man tappar det i backen.

[cbhank]
0

#2: Ser nästan ut som en vanlig burk öppnare :-)

Bo§e
0

#3: Till sådana verktyg behövs ingen bänkslip.
En vanlig fil duger. Ett par drag, så är det vasst igen…..det är fördelen med att ha verktyg som INTE är av exklusiva material….🙂

Om vi återgår till slingor: Slingorna från MOK (M.O.Knudsen) tycker jag var de bästa.
Stålet var inte av någon "fancy" typ, utan litet mjukare, vilket gjorde dem lätta att vässa, och skärpan blev också väldigt bra, just pga det.
Tyvärr finns inte "MOK" kvar, som så mycket annat bra…

Eva Sigge
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

De här enkla verktygen är mina favoriter. gjort dem av någon stål (metall) remsa som jag hittade i garaget.
Mycket lättgjorda, bara att böja till. Den vänstra är samma som jag håller i handen på andra bilden, den är greppvänlig och stadig att beskicka med. Slipar dem enkelt med en vanlig fil när jag sitter vid drejskivan.
m v h Eva Sigge

nyburgaren
2

eller använd metall spännband man omsluter trälådor med är väldigt hållbara kanske i härdart stål vet ej, har använd en och samma i 30år nu.. alltså har jag inte betalat en krona för den slingan…

Bo§e
2

De smala stålbanden som förstärker bilens torkarblad, kan också bli bra slingor…..

bjorn.lindberg
0

#8: Bra tips, behöver byta torkarblad

luddonlime
0

#2: Hej Bosse, stämmer det att ditt järn är av vanligt bonnastål?
xx LenaE

hälsningar från västkusten
// Lena

• Redigerat 2023-09-06 09:49 av luddonlime
Bo§e
2

#10: Japp,,,,vanligt bonnastål. Ursprungligen ett plattjärn 20 x 1,5 mm
🙂