Keramik iFokus

Keramik

Läst 129 ggr
Fredrik1976
0

Fel på Automatik SE 7000

Jag köpte en ugn i vintras, har dock bara hunnit bränna 1 ggr. Vi tillfället då, då jag skulle starta automatiken så var den svart i displayen , men kom igång efter en liten stund, kändes som ett glapp! Nu då jag skulle Bränna glasyr så blev den svart under bränngången dock verkade det som att en huvudsäkring till huset flugit och i samband med det gick säkringen i Automatiken sönder(Tror jag) jag bytte säkring i huset och i automatiken och startade upp och då lyste det som vanligt startade glasyrprogrammet igen ,och efter 20 min flög åter igen en säkring i huset, förstod då att det var energibov igång som jag glömt slå av och det var därför säkringarna till huset flög. Men nu får jag inte igång styrenheten.? har den brunnit? tycker den luktar lite bränt.

Bo§e
0

Du kan ha kopplat fel, och försett automatiken med "FAS-FAS" i stället för "FAS-NOLLA". Då laddar man styrningen med 400V i stället för 230V, och ja, det brukar lukta….😬

Har du tur, är det "bara" transformatorn som har skadats, och då finns det ett visst hopp…
Skickade dig ett PM.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fredrik1976
0

Jag har dock inte kopplat något mellan Automatikboxen och Ugnen. det var ju en box och en handske som man bara kopplade bak på ugnen. Kopplade Bara ugnens strömmatning. Var det det du menade?

Bo§e
0

Ok, om boxens innanmäte inte är manipulerat, borde det inte kunna hända….om inte….

Men….boxen skall ju anslutas till de 5 inkommande kablarna Fas 1, Fas 2, Fas 3, Nolla, Jord.
Om man av misstag ansluter en av de inkommande faserna där nollan skulle ha varit, händer ju precis detta, trots att "boxen" för övrigt är felfri…

Och, om alla kabelfärger ligger "rätt" i boxen, kan det löna sig att kolla i kabelns andra ände….ligger de rätt i kontakten…?
Osv…

Ja, som du märker, vill jag inte lämna det här spåret förrän allt är uppkollat, hela vägen.
"Stekt automatik" kan inte ha så många orsaker, och den här toppar listan med god mariginal…

• Redigerat 2022-07-11 23:34 av Bo§e
Fredrik1976
0

ok tack! jag ska kolla upp det!, Jag hade en elektriker som hjälpte mig. Brukar det vara otydligt märkt, eller lätt att förväxlas?

Mvh
Fredrik

Bo§e
0

Brukar vara tydligt.

Jord: Gul/grön
Nolla: Blå
Faserna: Någon "murrig" nyans, alla tre lika.

Men i en stickpropp kan det ibland vara svårt att läsa de finstilta tecknen som är inpressade i plasten…..möjligt läge för misstag här, m.a.o…

I ovanllga fall har det visat sig att kablarna ligger fel redan i själva vägguttaget (jo, sådant har hänt).

Allt detta borde en elektriker med ett mätinstrument klura ut ganska snabbt…

• Redigerat 2022-07-12 00:15 av Bo§e
Fredrik1976
0

Tack Bosse!

Fredrik1976
0

Om det visar sig att kontrollen har rykt. vad kan jag göra då? finns det att köpa nya?

Bo§e
0

Javisst går det att köpa en ny.
Men först måste grundproblemet utredas och lösas, annars är det risk för att samma sak händer på en gång, igen….
Du fick några nyttiga telefonnummer…
🙂