Förlänga kabel på automatik?
Jag har köpt en begagnad ugn (Nabertherm 150) med automatik (Nabertherm program controller C7). Så som jag har placerat den i studion så blir automatiken liksom inklämd mot väggen och jag skulle behöva förlänga sladden så att jag kan placera automatiken bättre. Automatiken är inte fast ansluten utan har multikontakt. Jag har pratat med en elektriker som kan göra jobbet. Det jag undrar är om det påverkar automatiken på något sätt? Är den kalibrerad med befintlig längd på kabeln? Någon som vet eller har erfarenhet av just att förlänga automatik-kabeln?
/Fredrik
- Redigerat 2022-07-22 13:35 av Pandes
Hej,
Alla vanliga "strömkablar" kan förlängas hur som helst, som det passar. Här gäller vanligt "elektrikerförnuft"….
Men, de två kablarna (+) och (-) till givaren får inte skarvas hur som helst….faktiskt inte alls.
1. Rätt sort. Det måste vara rätt typ av kabel, i ditt fall "kompensationskabel Typ S", och de måste anslutas med rätt polaritet (vit = alltid minus)
2. Inga skarvar. En givarkabel skall dras obruten mellan kontaktpunkterna, och får inte skarvas. En skarv "någonstans" längs en givarkabel blir en "extra mätpunkt" som kommer att störa och förvirra temperaturvisningen.
Kabelns längd spelar ingen roll för temperaturmätningen, så länge den är dragen i ett stycke, och polariseringen rätt.
Varning för "dubbel polvändning" !
Så, om elektrikern skaffar rätt sorts givarkabel och kopplar den rätt, och utan extra skarvar, kommer din förlängning att fungera fint…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-07-22 14:54 av Bo§e
Tack Bosse. Jag kopierar och skickar vidare till elektrikern.
Kommer säkert att gå fint…!
Bra att du ger automatiken en luftigare placering.
"Uppvärmd automatik" är också en källa till felmätning.
"Don't Panic" (Douglas Adams)