Fråga om idealisk bränntemperatur
En fråga om bränntemperatur: min lärare ville alltid bränna lera nära dess maxtemp (1280 var max för den hon hade i sin verkstad, vi brände till 1260). Vissa glasyrer funkade inte som man ville men det fick man leva med bara. Jag har samma lera hemma i min egen verkstad (tycker den är pålitlig och lättarbetad) men tänker att den väl måste sintra vid 1240-1250 när rek temperatur är redan vid 1000? Jag har ett par gröna glasyrer som är helt omöjliga att få snygga, men jag vill inte heller bränna för lågt så kärlet blir oanvändbart.
Den idealiska bränntemperaturen för varje lera varierar antagligen. Själv anpassar jag temperaturen efter de glasyrer jag använder, men aktar mig för att gå för högt. Vill inte att leran ska smälta.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Fråga efter ett datablad, där kan du se vid vilken temperatur den har lägst vattenabsorption, som oftast är en lägre temperatur än maxtemperaturen. Skulle tro att typ 1250 kunde vara en bra temperatur. Men undersök det och glasera inte för tjockt för då ökar risken för krackeleringar om det är för tjockt lager glasyr. Helt tätt blir det nästan aldrig i en elugn men man kan få ett acceptabelt resultat.
Nej, att "maxa upp" temperatur och värmearbete, ger inte per automatik bättre keramik.
Man måste ta hänsyn till materialens egenskaper.
Jag instämmer med #2, med tillägget att om dina glasyrer är "köpeglasyrer", kan du säkert gå ner till 1240-1245°C utan problem.
Fördelar med att anpassa temperaturen är:
Varmare/starkare färg.
Mindre rinntendens.
Tätare gods (oftast)
Mindre deformation.
Mindre elementslitage.
Litet lägre elräkning.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack snälla, då ska jag programmera om ugnen!