Färgkropp i glasyr
Går det att blanda i färgkropp i färdigblandad,redan infärgad glasyr, t ex för att förstärka färgen?
Javisst, det går fint.
Resultaten kan dock vara litet svårförutsägbara, när man sammanför ämnen som t.ex. är bundna på olika sätt osv…
Bara att sätta igång och testa….🙂
Men notera noggrant allt du gör, om du skulle vilja upprepa ett visst resultat senare…
Lägger till:
En glasyr "klarar" bara en viss mängd pigment, innan den börja smälta/flyta dåligt, och blir "knölig och skrovlig"…..
Den kan bli "överpigmenterad" helt enkelt, och var gränsen går är svårt att förutspå när man gör sådana här experiment, där många faktorer är okända…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-09-13 15:53 av Bo§e
Tack Bosse!
Du är suverän! Både att du så frikostigt delar med dig av din stora kunskapsbank och alltid så attans snabb. Det blir att testa då framöver.
P,S. För ett tag sen frågade jag om lagning av min fina fågel som brutit näbben. Och jag testade med att ’limma’ ihop med ättika och slicker, Det verkade hålla men efter glasyrbränningen brast fogen i alla fall… Synd men jag hade roligt när jag gjorde den så det får bli en till framöver istället. 😁