Inbränning av ny toppmatad Rohde ugn.
Hejsan!
Jag ska försöka bränna in min nya 125L toppmatade Rohde TE-S ugn.
Jag läste på brännpunkts sida att ugnen ska köras helt tom första gången när man satt in nya element för att skapa ett skyddande lager på elementen.
Jag undrar altså; ska ugnen vara tom eller ska sättplattorna vara med?
(Jag tänker inte använda plattengobe).
Gärna rekomenderad brännkurva/ hålltid också..
/ Anna 🙏
Det spelar ingen som helst roll men ta ut plattorna så blir det ju mindre att värma upp. Kör bara ett långsamt förglödningsprogram, måste finnas som standard program i styrtavlan.
Ja, för en ugn i den storleken räcker det med en vanlig skröjbränning (med ugnsventilationen öppen)
Men varför inte behandla plattorna…?
När stengodslera sintrar krymper den, och godset behöver därför rörelsefrihet, och med obehandlade plattor finns alltid en risk för fasklibbning, som resulterar i att flisor går ur när godset krymper…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack snälla för era svar. Då vet jag hur jag ska göra, och går och sätter på den nu 🤩😁
Rörelsefriheten har jag inte tänkt på, tack! Jag tänkte ställa sakerna på kex, men då låter det som att jag ska engobera dem också då, krångligt..
Kexen behöver också kunna röra sig litet.
Enklast (tycker jag) att stryka plattorna med plattengobe, snabbt, med en bred pensel.
Ett tunt men täckande lager räcker, och det behöver inte göras om särskilt ofta…
Tusen tack Bosse. Härligt, då gör jag precis så🤗
Plattorna kommer att tacka dig… 🙂