Keramik iFokus

Keramik

Läst 241 ggr
NicMar
0

Vassa bubblor i glasyren, men bara invändigt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har plockat ur min ugn med koppar, skålar och fat. Alla kopparna har vassa kratrar/ bubblor invändigt, men är perfekta utanpå. De mer "öppna formerna" som skålarna och fatet är helt perfekta överallt. VARFÖR är alla koppar fulla med dessa spruckna bubblor inuti?
Tänker glasera om dem och bränna, men ska jag bränna till något lägre temperatur än första glasyr bränningen och långsammare kurva till topptemperaturen? Jätteglad för råd, för detta är så himla ledsamt.
Bifogar bild på de invändigt "bubbliga" kopparna, och en bild på de perfekta skålarna från samma bränning och med samma lera och glasyr.

NicMar
0

Ja, glömde fråga om jag behöver slipa ner bubblorna innan jag glaserar om?

Ålands folkhögskola
0

Om du slipar dem så finns risk att slipdammet orsakar sträva eller vassa punkter. Jag skulle fylla bubblorna med glasyr, så tjockt det går. Jag är inte säker att en lägre temperatur är bäst, men en längre tid att högsta temperaturen kan hjälpa.

bjorn.lindberg
0
A kiln firing schedule where temperature is eased to the top, then dropped quickly and held at a temperature 100-200F lower.
NicMar
0

#2: Tack snälla för råd. 🌺

NicMar
0

#3: Intressant! Tack! Osäker på om jag kan programmera så att den håller på en lägre temperatur än topptemperaturen. Men ska undersöka saken.

bjorn.lindberg
0

#5: Vad har du för automatik? Jag använder det för en del av mina glasyrer som spökar lite, funkar bra. Om det funkar eller inte beror på var bubblorna kommer ifrån föreställer jag mig, men det är enkelt att testa, om kontrollerna klara det vill säga.

• Redigerat 2022-10-08 16:30 av bjorn.lindberg
NicMar
0

#6: Jag ber att få återkomma, jag kan inte kolla just nu.
Men jag har bara problem när jag byter till lågbrännande stengodslera G&S (Goerg&Schneider) nr 245 och Lars Tärns Lera nr 19.
Med min vanliga lergodslera G&S nr 24 blir det inga bubblor.

ler
4

Bubblor kan det bli av både för låg och för hög temperatur. Om glasyren inte får nog temperatur så smälter den efter kokningen inte ut. Bränner man för högt kan man riskera att glasyren påverkar leran för våldsamt och så får man kokning på fel tid och temperatur. Och så kan det bero på att man skröjat vid för låg temperatur så att flyktiga ämnen tränger genom en redan sintrad glasyr. Det kan också uppstå om glasyren har mycket ämnen som släpper gaser vid högre temperatur. Så man får leta efter orsaken men det säkraste är att skröja till 1000 grader och bränna vid inte för hög temperatur men nog till att glasyren smälter. Har man köpt glasyren färdig så finns ju information om brännintervallet för just den glasyren, har man blandat den själv så justerar man bara så att den smälter på den temperaturen man önskar

Ulla
0

#8: Bra förklaring!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2

Tack. Men det skall också sägas att det måste finnas tid nog så att godset hinner få samma värme överallt, kör man för snabbt dom sista hundra graderna så kan man riskera att det smälter ut fint utanpå men värmen hinner inte komma in i skålen så att det flyter ut

NicMar
0

#10: Tack Ler! 🌺
Det stämmer att jag kanske skröjbränner för lågt, till 950 grader.
Och jag kör full fart från 400 grader till topptemperaturen på 1070 grader.
Jag ska börja skröja till 1000 grader nu.
Med min automatik vet jag inte hur jag kan ställa in att 200 grader från topptemperaturen ökar jag bara med 150 grader/timmen.
Så istället körde jag 150 grader/timmen från början till slut.
Jag kan också öka på utjämningstiden från 15 min. som jag brukar ha, till 20 min som flera har rekommenderat.

Med med min lergodslera har det gått bra som jag har bränt hittills.
Men nu när jag har bytt till lågbrännande stengodslera, G&S 254, eller Tärns nr 19, så har jag fått dessa hemska kratrar inuti kopparna.
Nu prövade jag att glasera och bränna om dem, men det blev lika illa som förut. Och då körde jag 150 grader/tim hela vägen och 20 min utjämning.
Min automatik heter Rohde , Thermocomputer TC304 och min ugn är rätt liten, en toppmatad Rohde, 40 cm i diameter.

ler
0

Jag har hört att det har varit problem med 19, men hr högt bränner du? Och ja skröja till 1000 grader och se om du kan köra dom sista 100 graderna med 100 grader i timmen så kan du köra resten av programmet på full fart om det är någorlunda tunna saker så som drejade saker som typ din skål

NicMar
0

#12: Hej Ler,
jag har också hört att flera fått problem med lera nr 19.
Men nu har jag även exakt samma problem med Goerg & Schneider nr 245.
Det känns så hopplöst när det sätt jag alltid bränner på med bra resultat, nu ger ett sådant katastrof resultat med en ny lera.
Och bubblorna finns bara invändigt på de högre, mer slutna formerna som mina koppar, medan på öppnare former som skålarna eller fatet blev det bra.

Jag bränner till 1070 °.
Jag har valt 1070° för att det står att leran vid 1070° innehåller endast 3% vatten.
Det jag försöker uppnå med att byta lera är ett så stötsäker gods som möjligt.

(Min vanliga lera G&S nr 24 som jag också bränner till 1070° och som då innehåller 6 % vatten, har aldrig gett problem med bubblor i glasyren i min vanliga brännkurva)

Glasyren tål 1080° står det på paketet.

Du föreslår att jag ska köra resten av programmet på full fart, men hur menar du?

Jag brukar köra 150°/ tim till 400°, full fart till topp och 15 min utjämning på topp.
Förstår jag dig rätt att du menar att jag kan köra så, fast de sista hundra graderna till topp ska jag sakta av till 100°/ tim och sedan öka utjämningen till 20 min istället för mina 15?
Eller menar du att jag ska ha skip/ okontrollerad stigning från början och ända upp till 970 ° och därefter 100°/tim de sista 100 graderna upp till topptemperaturen 1070°?

Tack så jättemycket för att du försöker hjälpa mig ! 🌺

ler
1

Ja jag menar att du kan köra på full fart från början till 970 och så skall den gå med 100 grader i timmen till 1070 och så håller du den temperaturen i 20 minuter

NicMar
0

#14: Perfekt. Tack!! :-D