Bränna stengodsglasyr vid för låg temp?
Vad händer om man använder en glasyr vid lägre temperatur än den är avsedd för?
Står inför lite av ett dilemma. Jag har ett antal Glasyrer jag vill använda i ett och samma verk men de är inte riktigt kompatibla gällande dess avsedda temperaturer.
Har 2 effekt-glasyrer som ska brännas i 1220-1240 grader och jag vill kombinera dessa med en grön och en transparent glasyr, dessa skall dock brännas i 1250-1280 grader.
Har märkt att effektglasyren inte "fungerar" när den bränns för högt (blir missfärgad etc). Min fundering är då, vad kan hända med den transparenta och gröna glasyren (1250-1280°) om jag bränner de i ca1230-1240°?
Samtliga glasyrer är stengodsglasyrer på stengodslera.
Mvh
Gör glasyrtest och pröva. Ibland blir det bättre med en lägre temperatur
Om du inte tänkte bränna bruks så är det bara köra på och se hur det blir, om du ska bränna bruks är det bäst att bränna i den temperatur glasyren är avsedd för, så undviker du att den läcker t.ex. koppar. Även om den ser okej ut efter ett test bränt lite lägre så kan det vara lite lömskt, för att vara på den säkra sidan…
Den transparenta glasyren har förmodligen betydligt bredare intervall än vad som anges.
Jag tror att glasyrerna överlappar varandra tillräckligt bra för att de skall kunna brännas samtidigt.
Viktigast: Att inte överbränna effektglasyrerna.
Låt därför effektglasyrerna bestämma temperaturinställningen.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-10-18 11:32 av Bo§e
Tack för all respons, kommer prova köra samtliga enligt effekt glasyrernas temp och se hur det blir.