Keramik iFokus

Keramik

Läst 80 ggr
nyfikennovis
0

Fritta nr 2 alkali smältpunkt 665c

Har beställt hem denna fritta av misstag . Hur använder jag denna bäst ?

Funkade inte att ersätta vanligt borax fritta 169 (raku) som har smältpunkt 700c, då nr 2 alkali inte smälte ut alls.

ler
1

Frågan är om det verkligen är smältpunkt som anges eller om det är transformations punkt eller mjukningspunkten?
Du kan använda den som bas i lergodsglasyrer om du tillsätter 10% kaolin och något färgande till exempel 2% kopparoxid. Och så kan du ha den som tillsats till stengodsglasyrer och då är det beroende på vad du vill uppnå, men man kan ha i 5-10% i en svårsmält stengodsglasyr för att göra den lite smidigare. Men gör prov på olika % tal innan du använder det.

• Redigerat 2022-10-23 10:26 av ler
Bo§e
0

Ja, temperaturangivelser för frittor gäller normalt mjukningspunkten, och inte smältpunkten.

Mjukningspunkten är punkten då kornen precis börjar "fusa" med varandra, och får inte förväxlas med smältpunkt.

I frittetillverkarnas tabeller står det "transition point", "transformation point" eller "softening point", och det blir ibland (tyvärr alltför ofta) feltolkat eller felöversatt till "smältpunkt", vilket då blir missledande.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-10-23 11:33 av Bo§e
nyfikennovis
1

Ah så intressant! Ni är bäst! Jag har ju en hel del fina recept som ska ha fritta P3134 .

Kanske kan jag pytsa i lite sånt här. Testar iallafall. Tack så mycket jag värdesätter verkligen all eran kunskap och att jag kan fråga vad som helst här.