Keramik iFokus

Keramik

Etikettervideotekniker
Läst 164 ggr
bjorn.lindberg
0

Är detta på riktigt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

https://www.youtube.com/watch?v=_9dfE5GQsEA&ab_channel=Tenmokus

Som man kan se så rycker den skål ur ugnen och häller vatten på den. Et viola, amazing "oilspot" patterns. Nån känsla för om det är fejk eller äkta? Har försökt lista ut vad processen kan tänkas heta.

Tenmoku teacups are truly beautiful: full of hidden detail, their glaze is a work of art. Made using local iron-rich clays and fired at temperatures of 1,300...
  • Redigerat 2022-10-27 11:55 av Niklas
Bo§e
1

Själva processen är nog "på riktigt", och resultatet ser spännande ut.
Dock är det nog inte bara snabbkylningen som åstadkommer effekterna… ("killgissning" 🙂 )

Men upphovsmannen har nog inte riktigt klart för sig vad Tenmoku innebär, utan har gjort sin egen vidlyftiga tolkning av begreppet….
Även om jag gillar vad jag ser på fimen, ser det ut som allt annat än just Tenmoku, så som jag tolkar begreppet.

En av Youtubes avigsidor är att även misstolkningar och faktaförskjutning får stor spridning och blir till "sanning" för den ovetande….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-10-24 20:06 av Bo§e
Forma
0

Jag har sett suspekta och fåniga klipp som verkar ha samma källa. Man slänger i en ros och häller på vätska. När vätskan kokat bort har rosen förvandlats till en liten tecknad buske i botten av skålen.
Man skall nog ta det där med en nypa salt…

bjorn.lindberg
1

#1: Jag är mest intresserad av huruvida det spelar nån roll att de kyler skålen med vatten. Jag föreställer mig att det är det som är grejen, men det kan ju också vara en gimmick.

Bo§e
1

Ja, vi blir nog litet bortkollrade av den visuellt dramatiska och "film-mässiga" snabbkylningen med vatten.
När man tittar på resultaten som visas, ser dessa föremål snarare ut att vara brända under mycket kontrollerade former, och inte genom snabba och "våldsamma" processer…

Här ligger nog en "gravad hund" 🙂
(för att citera en känd företagsledare)

"Don't Panic" (Douglas Adams)