Keramik iFokus

Keramik

Läst 132 ggr
nyburgaren
0

Byta ut våg

Köpte en jättefin våg på elgiganten i aluminium! Nu när jag väger upp ser jag stt det skiljer 7gram mellen min billiga plastvåg när jag kommer över kilot! Undrar om det är normalt? Eller är det bara jag spm bryr mig! Tänker mig att felmätningen är linjär dvs. Håller jag mig till en och samma våg blir det rätt😀 trodde ju att dom skulle visa samma! Hur mycket ska man betala för en våg man kan lita på? Eller ska man satsa på en mekanisk våg?

bjorn.lindberg
0

Bra fråga, om man inte får med nåt kalibrerings certifikat så är det väl bara att hoppas att den inte är skit ungefär. Köpte en SBS-LW-7500A, vill minnas att jag betalade ungefär 900 kronor för den, ser att den gått upp en del sen dess. Hur som helst, 0.1 gram och 7.5 kilo, så den blir rimligt användbar till prover och större mängder glasyr. Men jag undrar ibland, den verkar ha problem att väga små vikter, antar att jag får vad jag betalar för.

Bo§e
0

Ja, vilken av dem visar fel…?
Kanske båda…😑…?
Elektronik i all ära, men siffrorna som visas på en display förväntas ju vara "sanning"…..ända tills man jämför dem med en annan våg, precis som du gjort nu…
Och då vet man ändå inte vilken av dem som är "mest rätt"….
Kontrollvikter är dyra, men med litet tur kanske det går att få låna några tillfälligt… (finns troligen i skolans fysiksal…🙂…t.ex… )

En mekanisk våg, som hålls dammfri och nollställs ordentligt varje gång ger minimal felvägning, men de brukar vara ganska dyra.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

nyburgaren
0

Tänker dom gamla grekerna med sina balansvågar hade inte godtagit våra batteridrivna vågar om vi skulle handla guld

Bo§e
0

Efterhand lär man sig att leva med en våg som kanske inte är helt perfekt (fast det vet man ju inte om), men när man sedan skall jobba med andras recept, eller dela sina egna med andra, kan det förstås uppstå "konstigheter"…

Man skall nog inte lita blint på dessa billiga digitalvågar som finns överallt numera…..

Bo§e
0

Den här vågen skulle kunna vara ett fynd för en keramiker.
Den väger upp till 2,6 kg ner till 0,1 gram.
Ser hel ut, även om den är litet skamfilad och kanske behöver litet "kärlek" i form av en rengöring…

https://www.tradera.com/item/2939/564737390/aldre-ohaus-vag-balansvag

Köp Äldre OHAUS våg balansvåg på auktion hos Tradera! Skick: Begagnad ✓ Utropspris 280 kr ✓
ler
0

Det finns många saker att tänka på, även om det står 0,1g så är det inte säkert att den kan väga från 0 till 0,1 g, det krävs med en billigare våg oftast en större vikt innan vågen reagerar och den då reagerar på 0,1 g. Och så är det repeterbarheten. Testvikter behöver inte vara så otroligt dyra om man väljer en lite sämre exakthet där noggrannheten inte behöver vara lika extrem som vid andra applikationer. Jag har väldigt fina sådana som kostar 30-40000 men det är överkurs för dom flesta. Jag kan väga 1 mg med det behöver ju heller inte dom flesta. Jag har också en sån där liten knarkvåg som kostar 4-500 och kan väga 0,01 g och den väger också när det endast är 0,01 g och den väger också riktigt när jag väger 1- max

Bo§e
0

#6: Nej, Ohausvågen kan förstås inte väga 0 - 0,1 g, men den är väldigt användbar.
Och om man bara själv är noggrann vid nollställningen är den mycket pålitlig, eftersom den inte har någon display som man tvingas lita på…

• Redigerat 2022-10-27 00:40 av Bo§e
nyburgaren
0

Funderade lite på den vågen men den väger ju inte så mycket om man vill väga stora satser och då kvittar ju dom 0,1 grammen. Klart det är en säkrare våg med vikter om den är frisk. Kan inte ha den till prover då får man ha en knarkvåg istället. Tycker det blir väldigt dyrt om man vill ha bra grejor.. Får prata med labbis på stora företaget om dom har något liggandes.