Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningutrustningkeramikugnarkeramikugnbränningnybörjarfrågorlagabrännaautomatik
Läst 148 ggr
Cecilia.J.Johansson
0

Hjälp, gammal ugn!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hej, jag behöver hjälp. Har möjlighet att få hem det här monstret. Men jag är ny på keramik och försöker läsa mig till det mesta. Pga att säljaren bara är mellanhand får jag väldigt lite info om ugnen, det finns inte heller någon info på ugnen om vem tillverkaren är. Jag vill använda den för stengodsbränning, men noterar att jag bara ser upp till 1200 grader på mätaren. Kanske är det vinkeln på bilden.

Mina frågor om ugnen är, vad är det för styrning jag tittar på, kan jag använda den för stengods, är den värd att renovera (har en egen elektriker/händig gubbe)? Vad mer bör jag kolla upp?

Tacksam för minsta hjälp!
Cecilia

@sheltieastrid

Bo§e
1

Hej,

Bilden på ugnen är inte så värst informativ, men med "Sherlock Holmes-blicken" påkopplad, tycker jag mig se att det är en gammal Christian Fahrner-ugn.
Inga dåliga ugnar, men inte direkt någon stengodsugn.
Och elementens skick = okänt….?

Ugnen kan även (?) behöva en elementsats med höjd effekt (och grövre tråd) för att bli bättre stengodsanpassad.

Har ugnen någon typskylt, där typ och effekt finns angivet….?

Styrutrustningen är riktigt "antik", och tyvärr jobbar den med mätsystemet "Typ K", vilket gör den oanvändbar till stengodsbränning.
Allt måste bytas ut.

Det här ser ut som ett ganska omfattande renoveringsprojekt, som kommer att kosta en hel del, i form av både pengar och tid, om det skall bli en fungerande stengodsugn.

Jag avskyr att vara "olyckskorp", men här vill jag varna för skenande kostnader, och ett projekt som kanske blir mer krävande än det ser ut.

Men….jag skickade dig ett PM…

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-11-02 14:10 av Bo§e
Cecilia.J.Johansson
2

#1: Tack! det var precis dessa kritiska frågor jag behövde för att se hur mycket som faktiskt krävdes för den här ugnen.

Att jag inte kan svara för hälften av alla funderingar får mig att inse att det inte blir denna ugnen.
😅

@sheltieastrid

Bo§e
1

Ibland funderar jag på vart alla dessa gamla ugnar tar vägen….?

Materialet i en sådan här ugn skulle kunna förvandlas till en, eller t.o.m. ett par fina rakuugnar, vilket ju vore ett värdigt "nästa liv" i stället för att till slut bara hamna på "tippen"…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Cecilia.J.Johansson
0

#3: god idé! Hade jag haft en ugn att skröja i hade jag absolut även byggt en för Raku också! För framtiden:)

@sheltieastrid