Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasyrer
Läst 124 ggr
HellenB
0

Förvaring av blandad glasyr

Kanske en konstig fråga men undrar när jag har blandat glasyr i hink (köper färdig pulverblandning) ska locket klickas fast eller ligga löst ovanpå?

I verkstaden där jag gick kurs fick locket absolut inte stängas. Men nu när jag har en egen studio tycker jag det låter konstigt. Vattnet avdunstar väl då? Någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Lock stängs ordentligt eller ligga löst :-)

bjorn.lindberg
0

Jag har alltid mina lock på tight, finns ingen anledning att man inte skulle det, om man inte vill att de dunstar då.

HellenB
0

Tack för svaret! Tänkte rätt då :-)

Bo§e
0

#0, 1, 2: Ja, självklart skall locken vara tillslutna, så att inte vattnet avdunstar…!

Men jag funderar över var "ryktet" om öppna lock kommer från….?
Det kan ha uppstått om någon "råkat ut för" vissa köpeglasyrer av hobbykaraktär, som innehåller någon sorts ställmedel som är torrblandat i påsen.
När man sedan tillsätter vatten, uppstår en gasbildning som får blandningen att "jäsa" en stund efter tillblandningen…
Vilket ställmedel det handlar om vet jag inte, men jag har sett det hända, och det skulle kanske kunna ge upphov till sådana här rykten….
Jag minns inte om dessa glasyrer kom från USA eller Tyskland…???…men hur som helst hör det till undantagen …

"Don't Panic" (Douglas Adams)

HellenB
0

Intressant! Läraren kommer från USA. Kanske något hon har lärt sig. Tack!

Bo§e
0

#4: Ja, det kan ha varit glasyrer från t.ex. Amaco… (?)

HellenB
0

#5: Hon blandar sina egna glasyrer nu, men kanske inte när hon lärde sig…

Bo§e
0

Hmmm….kanske Amaco eller Duncan…..?

HellenB
0

Ja kanske. Får höra mig för vid tillfälle😊

ler
0

Ja det är ju som Bosse säger, men man kan blanda i lite atamon så slipper man för det. Det finns ett målarmedium från England som jag inte minns namnet på men det kan vara problem med det

Bo§e
0

#9: Ja, du tänker på den gasutveckling som kan ske med tiden, när vissa förtjockningsmedel "surnar", och som mycket riktigt kan botas med Atamon, men de färdigglasyrer som jag menar här, startar sin reaktion omedelbart när vattnet tillsätts, och den pågår sedan ett tag, men upphör så småningom.
En ganska kraftig "jäsningsprocess"…