Leror till reduktion
Ska snart bränna min första reduktion i cone 9. Kommer att ta med 11 olika leror i ugnen och de har en rekommenderad maxtemperatur som ligger på mellan 1280-1350 grader. Men gäller den temperaturangivelsen egentligen främst (endast?) för oxidation? Eller kan jag känna mig trygg i att de även håller för en cone 9 i red? Två av lerorna annonseras som reduktionsleror medan de övriga 9 är "vanliga" stengods- och porslinsleror.
Normalt så tål leran högre temperatur vid reduktion, och det finns inte något tekniskt som befogar att kalla en reduktions lera! Alla leror kan reduceras
Om inget står angivet, kan du räkna med att siffrorna avser oxiderande bränning.
Litet generaliserande kan man säga att de flesta leror tål "litet högre" temperatur vid reduktion, men eftersom även värmearbetet spelar roll här, är det svårt att ge "tvärsäkra" svar.
Men jag skulle tro att det kommer att fungera i ditt fall, om du bränner till kägla 9 och inte mer.
De mest osäkra korten i det här fallet är järnhaltiga leror, och kanske också porslinsleran….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Och inte minst mangan leror. Porslin blir bara bättre av en reduktion
#3: Ja mangan också…
Och du har rätt angående porslin och reduktion, men det är å andra sidan känsligt för överdrivet värmearbete (men vi vet ju inte vilken Porslinslera det handlar om)
- Redigerat 2022-11-18 13:35 av Bo§e
Nej men om det är riktig fältspatsporslin så går det att bränna till över 1400 grader i reduktion
Audrey Blackman i det här fallet!
Antar att jag borde vända mig till tillverkarna helt enkelt, inte min ugn nämligen. :)
Med 11 olika leror inblandade, är det förstås omöjligt att ge något slags generellt svar på frågan #0.
Men förutsatt att det inte smugit sig in någon lergodslera, tror jag att det kommer att gå så pass "bra" att man inte riskerar skador på ugnen….där kan man troligen känna sig lugn.
#6: Audrey Blackman porslin tillhör inte de mer högbrännande sorterna.
Rekommenderad temperatur är 1220 - 1280°C ox, och kanske då litet mer tålig vid red.
Många drejbara porslinsleror hamnar i det här temperaturintervallet pga de ingående lerämnena som skall göra leran plastisk.
Vid kägla 9 finns risk för deformation, men det beror förstås i hög grad på hur föremålet ser ut.
Oavsett hur det går, ser jag dock inte någon risk för ugnen…..
Alright, företagen svarar att de inte vet vad maxtemperaturen är för reduktionsbrand… Så nu undrar jag om någon här har erfarenhet att bränna reducerande kägla 9 med någon av följande leror och om det har gått ok?
- Sibelco WM2502
- Sibelco WM2502B
- Witgert 116 sf 25
- Witgert 26 sf 40
- Witgert Rakuvaria Extreme 3mm
- Goerg & Schneider Audrey Blackman
- Goerg & Schneider 591
- Solargil GSA T-40
- Earthstone 80
- Potclay, St Thomas, 1104
Stort tack på förhand!
Och den 11e leran också:
- Potclay 1361 "Raku"
Jag kollade upp samtliga leror (kände inte till alla), och hittade inte någon som direkt "sticker ut" på ett mer riskabelt sätt än någon annan…
Jag ser ingen "katastroflera" här…
Men rent allmänt kan man säga att de vita/grå lerorna är tåligare än de järnhaltiga vid hög bränning.
(Dock styrs porslinsleran av sina egna lagar, och utgången beror nog främst på hur föremålen ser ut…)
En annan allmän princip är att de allra flesta leror klarar "litet mer" vid reduktion än vid oxidation, men jag förstår att tillverkare/leverantörer inte vill ange siffror här, eftersom man också måste ta hänsyn till värmearbetet, graden av reduktion osv, för att kunna precisera mer…
Men, om du inte lägger för stor vikt vid vad
temp.displayen visar, utan verkligen avbryter bränningen precis när kägla 9 böjer sig (dvs tar hänsyn till värmearbetet), tror jag att det här kommer att gå bra…! 🙂
Men om t.ex. någon av de järnhaltiga lerorna skulle uppvisa en blåsa eller två, får du notera det och undvika den leran i fortsättningen……
Det går nog inte att komma längre än så här med "förutsägelserna"…om nu ingen dyker upp här med erfarenheter av någon specifik lera….
- Redigerat 2022-11-21 15:32 av Bo§e
Goerg & Schneider 591 råkade vi bränna i 1365 c grader i reduktion (vedugn) Den stora vasen fick fult av bulor och krympte en del
Vasen var ca 1meter och färdigbränd då hade den krympt till 80 cm
Solargil GSA T-40 1300 c grader i reduktion klarar nog lite till
Goerg & Schneider 209 är för 1300 c grader men klarar mer i reduktion
- Redigerat 2022-11-21 17:02 av L.A.E
1365 grader?! Ojoj!
Super, tack att ni hjälper mig! Potclay 1104 och Earthstone 80 är jag inte så orolig för, eftersom de marknadsförs som reduktionsleror och ska tåla 1280.
Då är följande kvar:
- Sibelco WM2502
- Sibelco WM2502B
- Witgert 116 sf 25
- Witgert 26 sf 40
- Goerg & Schneider Audrey Blackman
- Potclay, 1361 "Raku"
Någon som bränt dess i reduktion, minst kägla 9? :)
Glömde ta med Audrey Blackman brukar bränna den i reduktion 13oo c grader och det går bra .
normalt är 1280 c grader max i oxidation
I vedugnar har vi alltid med orton 8, 9 och 10 ,11 som säkerhets vakt/ mot överbränning
- Redigerat 2022-11-21 18:34 av L.A.E
Fin och illustrativ teckning!
#14: Ah, toppen, tack!
Ingen med erfarenhet av dessa leror? Potclay 1361 är ju nog inte så vanlig i Sverige, men Sibelco WM2502 är nog däremot det? Witgert 26 också, har jag för mig. Tack på förhand!
- Sibelco WM2502
- Sibelco WM2502B
- Witgert 116 sf 25
- Witgert 26 sf 40
- Potclay, 1361 "Raku"
WM2502 är definitivt ett "säkert kort" i det här fallet.
WM2502B är litet känsligare pga sin järnhalt.
#9: Solargil GSA T40 bränner jag till kägla 10 och ibland till kägla 11 utan problem. Solargil säger max 1280 på den men det struntar jag i. Jag vet ju att de flesta tillverkare har satt gränsen lite lågt för att vara på den säkra sidan.
#20: Intressant att höra! Kul att andra också använder den leran.