SHIMPO NRA-07 PUGMILL LERKVARN
Hej vi har precis införskaffat en gammal lerkvarn men utan instruktionsbok finns det nån som har en å kopiera eller lägga en PDF-fil på eller vad som helst egentligen ?
mvh Peter
Dubbelkollar först:
Är det en NRA 07 (utan vacuum) eller en NVA 07 (med vacuum)
???
Jag frågar pga att NRA 07 inte är så vanlig här…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-11-18 18:50 av Bo§e
Det är utan vacum
Ok, här är vad jag hittade.
Manualen täcker både NRA 03 och NRA 07
#1: När du säger här menar du i Sverige då ?
#4: Ja, jag kan inte minnas att jag sett någon NRA 07 här tidigare, men däremot sålde vi många NRA 03…och ännu fler NVA 07…
- Redigerat 2022-11-18 18:53 av Bo§e
#3: Ahh jag hittade den också men den har ju Tillägget S å då blev jag lite osäker på om det va rätt
#6: Ja, du får kolla detaljerna och se om du hittar något som skiljer sig åt, men det är inte säkert…
#5: ok det kanske inte är så mycket värst att satsa på en sån här utan vacuum jag är ansvarig mekaniker i min frus keramikverkstad men kan ju inte så mycket om detta (än)
Den är egentligen väldigt enkel, men man får kolla efter slitage där pilarna visar, så att inte skruvarna börjar skava mot varandra…
Och när man sätter ihop maskinen efter rengöring, måste skruvarna sättas tillbaks i rätt inbördes position, så att de inte nuddar varandra.
Enkelt, men man måste tänka på det.
- Redigerat 2022-11-18 19:08 av Bo§e
#9: haha bra info där. upptäckte precis att den va lite sliten exakt där dina pilar pekade så skulle precis skriva å fråga om det men nu behöver jag ju inte det =)
tack för all din hjälp den va väldigt värdefull.
#5: Om du frågar mig, tycker jag att vacuumkranar är aningen överreklamerade.
Man får utmärkt lera i de "vanliga" maskinerna, och de är betydligt mer lättskötta.
Om detta är er "första lerkran", kan det vara värt att nämna att man kan få bekymmer om man lägger en avskuren klös på skivan på fel sätt.
Se de slarviga skisserna:
Om man lägger klösen enligt den övre skissen, riskerar man S-sprickor i bottnarna, pga att partikelstrukturen hos den "kranade" leran är alldeles för "välordnad", som "årsringar".
Lägg klösen på skivan enligt den nedre skissen i stället.
Detta gäller oavsett om maskinen har vacuum eller inte.
- Redigerat 2022-11-18 20:02 av Bo§e
#11: Aha det var ju intressant jag ska framföra detta till chefen. Det kanske ä lika bra hon utbildar mig på att dreja för man blir ju sugen på att dreja när man ser på er som kan konsten att forma en klump lera till vackra föremål.
Ja, självklart skall du börja öva drejning..! 🙂
Lycka till…!….och ge inte upp…!

#12: tror greta kan vara villig att ge dig en lektion eller två;-)