Mayco glasyr (pulverform) destillerat vatten?
Står på art 4 funs hemsida (som är återförsäljare ar mayco glasyrer) att det ska vara destillerat vatten i glasyren Vad tror ni, går det inte att köra vanligt vatten tro?
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Beror på antar jag. Om kranvattnet har mycket lösta mineraler kan det påverka konsistensen på glasyren föreställer jag mig. Osannolikt att det gör nån skillnad för resultatet. Det är nog mer en fråga om hur glasyren är att jobba med innan bränning. Gissar att det är en grej man skriver när man tillverkar glasyrer för att slippa gnäll från kunder. Mayco har ju hållit på ett tag så det har nog hört allt från missnöjda kunder under åren. Prova med kranvatten och se hur det funkar.
Jag har svårt att tänka mig att de små mängder mineraler och salter som kranvattnet innehåller, skall kunna påverka glasyrens egenskaper, dvs själva glasyregenskaperna….
Kan det vara så (?) att glasyrpulvret innehåller förinblandat ställmedel av något slag…?
Det förekommer hos vissa glasyrtillverkare.
Och att kranvattnets innehåll av salter skulle kunna påverka detta ställmedels funktion………….???
Notera jag spånar här (!) i jakt på en möjlig förklaring…🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#2: Det är den enda rimliga förklaringen jag kan tänka mig i vart fall. Om man föreställer sig nån slumpmässigt vald ort i USA där kranvattnet inte är top notch så kanske det är en vettig rekommendation?