Keramik iFokus

Keramik

Läst 236 ggr
Paula_W
0

Råmaterial till glasyr

Har börjat blandat lite glasyrprover.
Skulle vilja prova glasyren nr 148 i Coopers glasyrbok. Har dock inte flinta. Vet någon om man kan ersätta det med annat råämne tex kvarts?
En undran till. Det står fältspat. Jag har kalifältspat och natronfältspat. Är det någon av dem som jag kan använda?

• Redigerat 2023-02-01 17:26 av Paula_W
Bo§e
2

Ja, kvarts (SiO²) ligger närmast, men jag vill inte kalla kvarts och flinta utbytbara, i alla fall inte om man förväntar sig ett specifikt resultat.
I flinta finns SiO² i form av kalcedon och opal, och inte i sin rena form…

Du kan testa, och du får säkert en fungerande glasyr.
Men resultatet blir nog inte riktigt "Cooper 148" som den är tänkt….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-02-01 18:30 av Bo§e
bjorn.lindberg
1

#1: Enlig med Bosse, jag använder kvarts när det står flinta och vise versa. Har aldrig upplevt nån skillnad i resultat. Som jag fattar det så har äkta flinta en del calcium också, tror dock inte att du får tag på det i Sverige. Cebex säljer både flinta och kvarts, du kan höra av dig till dem och se om du kan få analyser av dem.

När det står fältspat (eller Feldspar på engelska) så förutsätter jag att det är kalifältspat de menar (Potash Feldspar). Mitt förslag är att du provar med både natron- och kali-fältspat och ser vilken du gillar bäst.

Bo§e
0

Ja, det stämmer (#2).
När det bara står "fältspat" kan man lugnt utgå från att det är kalifältspat (potash feldspar) som menas.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Flinta och kvarts har olika struktur och det kan spela en roll i bestämda omständigheter när det är frågan om hur det binder till andra ämnen men det är då en fråga om optimal sammansättning, i en helt vanlig glasyr spelar det mindre roll. Och natronfältspat har lägre smältpunkt än kalifältspat om det är samma mängd aluminium och kvarts, men även här så gäller det att veta hur just den kvaliteten av fältspat ser ut. Coopers glasyrer är väldigt primitiva och inte just känsliga att arbeta med.

• Redigerat 2023-02-01 23:30 av ler
Ferruma
1

#4: (Nu blir jag nyfiken… vad skulle du klassa som en icke-primitiv glasyr?)

Paula_W
0

#2: tack för svar 👍🏻

Paula_W
0

#3: toppen 😊

Paula_W
0

#4: det låter ju väldigt bra

ler
0

#5 ja det är en glasyr man har räknat fram till att vara optimal och inte som Coopers glasyr som nog bara är ett resultat av att ha provat sig fram utan egentligen att ha speciellt mycket tankar om vad som skulle vara bäst

Ferruma
0

#9: Tack för intressant svar!

Denna kommentar har tagits bort.
Magy
0

Hur gick det med proverna? Funkade det att ersätta flinta med kvarts? 😊