Kostnad per kilo färdigbränt gods
Hej, är det någon som har en generell prisuppgift på hur mycket det kostar med skröjbränning och glasyrbränning per kilo färdigbränt gods. I dagsläget i södra Sverige förstår jag att det är bra mycket dyrare än för bara ett år sedan. Men det kan ändå vara intressant att höra hur mycket det kan kosta i fall ni skulle upplåta att bränna till någon som inte har en egen ugn, idag respektive för ett år sedan.
Bra fråga, om du bara hyr ut ugnen kan du ta det per bränning? Om du har en kilowatträknare på din kontroller så är det enkelt. Jag har en 145 liters ugn från Rohde, en skröj tar typ 40-45 kWh, en glasyr 65-80 kWh. Elen ligger på ungefär 3-5 kronor kilowatten, antar att du får kolla din räkning. Men det betyder i mitt fall att en skröj kostar 120-225 kronor ungefär, och en glasyr 195-400 kronor.
Man kan inte säga hur mycket per kilo, det beror ju på hur mycket det fyller i ugnen. Om en duktig drejare använder 10 kg lera så kommer det att fulla flera gånger så mycket som om en amatör skulle dreja med samma mängd så gör som Björn säger, ta betalt per bränning
Om ugnens styrning inte är försedd med en driftstidsmätare, kan man lätt ordna detta genom att ansluta en sådan här mätare.
Den kopplas lämpligen till kontaktorns signalspänning (spolen), vilket är ett väldigt enkelt jobb för en elektriker.
Om ugnen har två kontaktorer, skall mätaren givetvis kopplas till arbetskontaktorn, och inte säkerhetskontaktorn.
Den uppmätta driftstiden skall sedan multipliceras med ugnens effekt i kW (det som står på ugnens typskylt), så har du det aktuella antalet kWh för just den bränningen.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-02-03 20:28 av Bo§e
#2: Instämmer…! Ett rättvist "kilopris" går inte att räkna fram, just pga det som Ler nämner .
Betalning per bränning är den enda mätbara, och mest tillförlitliga metoden.
- Redigerat 2023-02-03 21:05 av Bo§e

Om du har timdebitering på ugnen så måste det inte bli dyrare att bränna nu än för ett år sedan om du har koll på elpriset.
Jag har en Rohde 200 liter och brände en glasyrbränning förra helgen när elen var ”billig”. 59kWh * 0,34kr= ca 20kr. Bor i elområde 4.
Sen tillkommer ju avgifter men om du har möjlighet att styra när du ska bränna så blir det inte så kostsamt.
Elräkningen för januari landade på 189kr för ugnen och då hade jag bränt en skröj och en glasyr.
Om man inte bara skall höfta till men någon slags kompispris så bör man ju ha för slitage på element också. Har ugnsägaren företag bör man ju ha för sin timlön. Jag tänker att det är svårt att komma under en timmas arbete, snack om upplägg och ansvarsfrågor, mottagning av keramik, sättning av ugn, tömmning av ugn samt utlämning och betalning. Om man betalar skatt som man ska och har en lokal brukar man ju minst behöva få in 600 kr timmen. Jag föreställer mig att man som företagare skulle behöva få in minst 1000kr för en skröjbränning om det inte ska gå back. Hur tänker ni andra?
Ja det är nog rimligt tycker jag
#6: Ja, om man verkligen vill täcka upp sina ugnskostnader per bränning, måste man också räkna in elementslitaget.
Denna kostnad är svår/omöjlig att kvantifiera lika exakt som elkostnaden, så man får ta till någon "tumregel" som åtminstone förhindrar att man går back i slutändan.
Ett sätt vore att t.ex. debitera 1 kr per åtgången kWh för slitaget, och lägga de pengarna i potten för nya element så småningom.
Man kan börja på den nivån, och eventuellt justera när man ser hur det fungerar.
//////////////////////////////////////
Förr, när elkostnaderna var lägre, brukade jag föreslå att debitera samma summa för slitaget som elen kostade…..men så går ju knappast att göra med dagens elpris…!
- Redigerat 2023-02-05 00:37 av Bo§e