Den eviga frågan: Nabertherm eller Rhode?
Hej!
Jag går i ugnköpartankar och valet står just nu mellan en Nabertherm Top 100/R och en Rhode TE 95 S. Det skiljer inte mycket i pris på ugnarna i sina standardutföranden. Jag tycker att det här är supersvårt! Det är ju en jättestor investering och jag vill ju gärna köpa "rätt" ugn! Går det ens? Vill ju inte behöva känna att jag valde fel… Kan ni hjälpa mig att tänka?
Det finns ju både för och nackdelar med båda ugnarna. Här listar jag de jag har kommit på:
Plus Nabertherm Top 100/R
Hög effekt/volym (90) vilket borde ge längre livslängd på elementen.
Invändig höjd (57 cm)
Nyutvecklad automatik och bränningarna går t ex att övervaka från telefonen.
Nya, kraftigare element än i tidigare modeller.
Har hjul som standard.
Minus Nabertherm Top 100/R
Smal invändigt (45 cm).
Automatiken är svårare att plocka bort.
Har inte bottenelement som standard (går dock att köpa till).
Tung att flytta på eftersom den kommer i ett stycke.
Inte utbyggnadsbar.
Plus Rhode TE 95 S
Bred invändigt (52 cm).
Utbyggnadsbar till 145 l (dock sjunker ju effekten/volym ytterligare då).
Lättare att flytta eftersom den går att flytta i delar (trots att den egentligen är tyngre).
Har bottenelement som standard.
Nackdelar Rhode TE 95 S
Lägre effekt/volym (76,8)
Enklare automatik (TC 304 - behöver inte vara en nackdel), men går att köpa till en nyare variant (ST411).
Invändig höjd (46 cm).
Inte hjul som standard, men det går att köpa till.
Har några funderingar. Eller snarare ganska många ;-).
Hur viktigt är det med bottenelement? När är det användbart? Är det värt att installera bottenelement i Nabertherm-ugnen, eller klarar man sig lika bra utan?
Hur viktigt är det att kunna plocka bort styrautomatiken enkelt? När är det användbart?
Är det någon här som har testat båda automatikerna TC 304 och ST 411 och kan säga om det är värt att växla upp till ST 411.
Ni som använder Rhode med extra ring: Hur ofta använder ni den? Har ni den i hela tiden? Ångrar ni att ni inte köpte en större ugn från första början? Eller att ni skippade ringen?
Är det viktigt med hjul på ugnen? Flyttar ni ofta era ugnar?
Ja, det här var nog alla mina frågor. Tack för att du tog dig tid att läsa ända hit!
Hej,
Det här skulle kunna bli en "stor" diskussion, men vi kan ta några saker i taget.
Först: Ja, i en jämförelse kommer Nabertherm-ugnen att förbruka mindre element i det långa loppet, och det kommer också att dröja längre innan den börjar kännas slö…
Min uppfattning är att du inte kommer att sakna bottenelement i en sådan här ugn.
Löstagbar automatik: Om ugnen kommer att stå i ett ouppvärmt utrymme, är det bra att kunna ta in automatiken under overksamma perioder, så att elektroniken inte utsätts för kyla och fukt i onödan.
I ett vanligt, någorlunda tempererat utrymme behöver du inte tänka på det.
Nabertherm: Om du inte bara trycker på "köp-knappen", utan först nämner att (om) du vill ha automatiken löstagbar, ordnar fabriken med det, till en ganska beskedlig merkostnad.
Har aldrig varit några problem….
//////////////////////////////////////////////
Rohde-ugnen:
Tänk på att förlängningsringen (från 95 till 145 liter) också innehåller element..
Ringen är på 3,7 kW, vilket betyder att den förhöjda 145 liters-ugnen kommer att ha 11 kW effekt. Men då räcker inte 16 A säkringar.
Ja, detta var några tankar till att börja med….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-02-14 11:09 av Bo§e
#1: > Tänk på att förlängningsringen (från 95 till 145 liter) också innehåller element.. Ringen är på 3,7 kW, vilket betyder att den förhöjda 145 liters-ugnen kommer att ha 11 kW effekt. Men då räcker inte 16 A säkringar.
Är du helt säker på det? Jag har TE 145 S, som jag antar är en påbyggd TE 95 S, den går på 16 ampere. Har en sån CEE 16 A kontakt. Effekten är precis som du säger 11 kW.
#2: Du kanske menade amperestyrkan/säkringarna…?
11 kW ligger strax under 16 A-propparnas smärtgräns, men så nära att det egentligen inte är rekommendabelt.
Det klarar sig (nätt och jämt) vid "full" nätspänning.
Men var finns full nätspänning…?…och vem kan säga hur spänningen kommer att fluktuera i ett visst område…?
Bilderna visar amperestyrkan (längst ner) vid full nätspänning, samt när spänningen "segat ner sig" litet, t.ex. på landsbygden eller i ett tätbebyggt villaområde med "svag" transformator.
Marginalerna är så små att man svajar på båda sidor om smärtgränsen, vilket jag IMHO inte skulle vilja rekommendera….
- Redigerat 2023-02-14 11:50 av Bo§e
#4: OK, jag tror jag förstår hur du menar. När du säger 16 A säkring menar du 16 A till fastigheten, inte vad ugnen vill ha? Det verkar konstigt att sälja en ugn med en 16 A kontakt om det inte har nån chans att funka. I mitt fall har jag en 25 A huvudsäkring på fastigheten som ligger mitt i stan så jag är inte speciellt orolig för att EON inte kan leverera.
#5: Nej jag menade att 15,87 - 16,71 Ampere är vad en 11 kW ugn kräver vid olika nätspänningar, och då måste ugnens säkringsgrupp i skåpet kunna klara det.
Huvudsäkringens storlek spelar då inte så stor roll roll, så länge den klarar av ovanstående belastning plus vad man har för sig för övrigt i hushållet.
Bra om man bor i ett område med stabil hög spänning, men alla gör dessvärre inte det.
Har sett en del skräckexempel genom åren, både på landet och i städer…
/////////////////////////////////
Ja, jag har alltid reagerat på att ugnstillverkare skickar med 16A kontaktdon till 11 kW-ugnar. Det hänger verkligen på "gärsgårn"…
Självklart har de "rätt" i sak, eftersom det fungerar i de bästa av tänkta världar, och när ugnstillverkaren sitter och räknar, är det kanske svårt att ta sig ur sina tabeller, och därmed lätt att inte tänka sig in i att saker kan se annorlunda ut "därute"..,…
////////////////////////////////////
Minnen….😊: Jag minns särskilt Scandia IW 160, som det såldes många av. Den var på just 11 kW, och då blev den här diskussionen ofta aktuell.
Fabriken rekommenderade dock, förståndigt nog, 20 A säkring, så här var man realistisk…
- Redigerat 2023-02-14 12:33 av Bo§e
#1: Tack så jättemycket för dina synpunkter! Det känns som att Nabertherm håller på att vinna den här matchen 😊.
Lägger till: Hjul ger alltid pluspoäng när det gäller ugnar av den här storleken….🙂
#6: Alright, jag förstår. Har inte märkt några problem själv, med det är kanske mest tur då får man anta. :)
#9: Ja, antagligen bor du i ett stabilt och bra område, och det gör nog de allra flesta.
Men den som säljer ugnar måste räkna med att det finns undantag, och som kan leda till en hel del trassel innan det reds ut…
Det är, för det första, inte lätt att diskutera problemet med någon som inte vet att problemet finns…😬….och sedan kan även elleverantörerna vara väldigt motsträviga, eftersom "ingen annan har klagat" på spänningen…..
Att kaffet tar någon minut längre att koka märker ju ingen i ett "normalhushåll", men att en keramikugns funktion kan stå och falla med ett dropp på 5-10-15 V, möts ofta med oförståelse…..
Så, här finns en påtaglig "motvindsfaktor"…🙂
- Redigerat 2023-02-14 13:23 av Bo§e