Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramik-bränning
Läst 199 ggr
Silvas
0

Gammal ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en gammal ugn som jag tycker det är dags att lära mig nu. Den har en kägelautomatik men jag har ej klurat ut vad jag ska ställa in ”ratten” med. Tänker att det kan vara effekten, tiden men är det någon som vet hur den fungerar? Hur lång tid det tar för att bränna, hur mycket passning den behöver. Ja typ allt då jag vågar sätta i kontakten och köra en skröj.

Bo§e
0

Ja, ratten är en effektregulator.

Om du t.ex. skall skröjbränna, sätt ratten på ungefär "hälften" och starta.
Efter 6 timmar vrider du upp ratten till full effekt, och låter bränningen gå klart.
Kägelautomatiken avbryter vid önskad temperatur.

Glöm inte att passa tiden och vrida upp..!

Vid glasyrbränning gör du samma sak, men du kan vrida upp till full effekt redan efter ett par timmar.

Här ser du en förteckning över käglorna och deras beteckningar.
08 eller 07 är lämpliga skröjkäglor.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-02-14 21:56 av Bo§e
Silvas
0

#1: Tack! 🙏 Då kanske jag vågar köra igång den. Jag fick med några käglor där Orton 07 skulle vara skröj. I automatikens beskrivning ska den kunna bränna upp till kägla 8 så då kanske det går bränna stengods i den eller vad tror du?
Fick med dessa käglor som du kan se på bifogad bild men svårt att veta vad alla är till.
Så tacksam för hjälp!🤩

Bo§e
0

Jag ser att du även har käglor av andra fabrikat än Orton, och då stämmer inte "Ortontabellen" med dem, utan du får kolla om det finns något antecknat på förpackningarna.
Ville bara nämna det.

Om ugnen har 28 liters volym och har 3,3 kW effekt, borde det duga bra för stengodsbränning, i alla fall upp till kägla 7-8.

Silvas
0

#3: Ja, jag ska kolla upp vad det är för käglor och köpa mig nya så jag har koll. Nu steg mitt mod och jag ska sätta min första egna skröj på fredag. Tack för hjälpen ! 😊

Bo§e
0

Går säkert bra. 🙂

Men, övervaka den första bränningen så att du ser att kägelautomatiken fungerar.

Silvas
0

#5: Självklart, den vågar jag inte lämna igång hur bra det än går😂kommer sitta i rummet utanför och kika hela tiden. Hur lång tid det nu tar. När bör jag misstänka att den inte stängts av av sig själv. 12 timmar?
En annan fråga jag funderat på- vet du hur grader per timma eller steg på regulatorn 1-4 står för? Mindre effekt vid 1-2 (lägre grader/h) än vid 3-4? Går det att tänka som ramper ?
Nu kanske jag krånglar till det för mig.

Bo§e
0

#6:

Fråga 1:
Väldigt svårt att säga, eftersom vi inte riktigt känner till ugnens karaktär, men vid skröjbränning kan det gå ganska fort efter att du vridit upp till full effekt….kanske någon timma, eller 1,5 - 2 timmar…? (ja, tyvärr måste jag gissa här…)

Vid glasyrbränning till stengodstemperatur tar det förstås längre tid, men även här är det svårt att gissa….

Har ugnen ett kikhål på sidan…?
Ställ en kägla (samma gradering som du har laddat kägelautomatiken med) på en platta, så att du kan se den genom kikhålet.
När den börjar böja sig, vet du att det snart är dags…

En pyrometer är förstås bra, men jag utgick från att du inte har någon…

##########################

Fråga 2:
En sådan här mekanisk effektregulator är väldigt primitiv, och man kan inte riktigt omsätta dess funktion i "grader per timma", eftersom den inte fungerar linjärt.

"Halv effekt" betyder att uppvärmningen går med en viss, långsam hastighet i början, för att sedan gå ännu långsammare ju mer temperaturen stiger i ugnen….
Alltså: Ingen rak kurva alls….

Det är m.a.o. ingen "smart" styrning, som vi numera är bortskämda med.

Det är därför som man inte får glömma passningen av ugnen när den står och jobbar med halv effekt.
Med regulatorn kvarglömd på reducerad effekt kommer ugnen inte att orka upp till topptemperaturen, utan stå och "kämpa" i evighet i sina försök att nå till toppen….

Bränningen kan bara fullföljas med effektregulatorn på "full fart"…

• Redigerat 2023-02-15 12:58 av Bo§e
Silvas
0

#7: Tack för mycket bra råd och svar. Det känns mycket tryggare nu.
Jag har kikhål på sidan och käglor ska införskaffas. Det känns lite spännande att bränna i en sådan primitiv ugn och vi ska nog bli vänner efter några försök, misslyckandes och succéer.
Kanske jag får återkomma senare, jag har en ugn till som jag fått, att klura ut.
Men en i taget 👍 (tills det är dags för ett nyköp)😉

Silvas
0

Ok! Jag försökte nu sätta igång ugnen men tyvärr har jag nog ett större problem än min rädsla för att trycka på knappen.
Ugnen verkar få ström in men inte vidare till elementen via transformatorn. Den blir inte varm. Dessutom när jag vrider effektregulatorn till on så lyser ej den röda lampan inte heller när jag vrider på den men när jag ställer den på off lyser lampan. Det verkar dock ligga på ström hela tiden som slås av när kiln sitter slås av.
Kan transformatorn vara sönder eller felkopplad? Kan det ha att göra med 3fasen, har en förlängning nu med ny röd kontakt till ugn och en gammal med 3stift, avlång i järn till husets kontakt.

Bo§e
0

Att börja med:

1.
Kontrollera din förlängning, så att alla ledningar ligger på sina rätta platser i båda kontakterna.
Viktigast av allt: Att N (nollan) och Jord ligger rätt !
De tre faserna kan sedan läggas som man vill på återstående platser.

Det finns märkningar i båda kontakterna som visar vad som är vad.

2.
Om 1 inte hjälper, kontrollera att det verkligen finns ström i de 3 faserna i ditt väggurtag.
Om inte, felsök i huset.

• Redigerat 2023-02-20 19:49 av Bo§e
Silvas
0

#10: Tack, jag provar med 3fssen och förlängningen👍 Man lär sig då mycket när det krånglar.
Jag återkommer med resultat.