Keramik iFokus

Keramik

Läst 96 ggr
evajennymaria
0

Andra glasyrbränning - brännkurva?

Hej,
min klara glasyr blev mjölkig och tråkig på enstaka föremål i senaste bränningen, och jag tänker att jag ska prova att bränna igen. Skålarna är ändå såpass misslyckade att jag inte vill ha dem eller försöka sälja dem, så jag har inget att förlora förutom el :)

Antingen väntar jag på nästa glasyrugn och då får de gå med på min vanliga Brännkurva, eller så kör jag föremålen separat. Frågan är då - ska jag använda samma Brännkurva? Eller kan jag gå på en snabbare kurva? Längre eller kortare utjämning?

(Min vanliga kurva är 240/timme till 580, skip till 1250, 10 minuter utjämning.)

Bo§e
0

Samma Brännkurva går bra.
Om det är ett fåtal saker, låt dem gå med i nästa glasyrbränning (tänker ekonomiskt…)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ålands folkhögskola
0

'mjölkig och tråkig' låter som glasyren har inte nått den temperaturen den behöver, några få grader för lite

ler
1

Frågan är om glasyren innehåller bor och om det har blivit lite tjockare glaserat? Då kan det vara borslöjor och kan inte brännas bort igen

evajennymaria
0

Vi får se när jag öppnar ugnen i eftermiddag helt enkelt - jag lyckades pussla ihop en hel bränning med det jag var missnöjd med. Glasyren innehåller inte bor, det är Emmanuel Coopers #314, vanligtvis otroligt pålitlig även när jag inte bränner till kägla 9-10.