Keramikugn i BRF - hur?
Jag har min keramikverkstad i en källarlokal som jag hyr av en BRF. Jag kikar nu på möjligheterna att installera min ugn (2 år gammal 95 liters Rohde som tidigare stått i ett garage en bit bort) i lokalen.
Det verkar som att bra förutsättningar finns, trefas går att dra och det finns en ventil jag han koppla på min kanalfläkt på. Jag har den kanalfläkten från Östberg som jag sett Bosse rekommendera här i flera forum.
Det ligger klinker på golven, och väggarna är gips och betong/puts. Det finns gott om plats för ugnen att stå fri, och själva rummet jag tänkt placera den i är runt 13-15 kvadrat stort.
Alltså, allt bådar gott för att det ska fungera att installera, men i och med att det är en BRF den isåfall placeras hos vill jag att allt ska gå rätt till och kännas tryggt gällande brandrisk. Jag är själv medveten om att brandrisken är minimal så länge man tänkt på alla faktorer ovan och man inte är vårdslös i sitt användande.
Däremot hade jag för egen del tyckt det varit skönt om någon extern part kunde intyga att allt ser bra ut ut ett brandperspektiv. Jag har sett några här i forumen som haft räddningstjänsten/brandkåren på plats för kontroll, men i Göteborg där jag håller till verkar det inte vara ett alternativ. De skrev att jag kanske skulle höra av mig till en sotare istället, men det känns inte helt rätt kan jag tycka?
Så- ni som har ugn i en lokal i en brf eller i en lokal ni hyr generellt, hur gjorde ni? Och har någon några tips i allmänhet för hur jag ska gå tillväga så att det känns så tryggt som möjligt för alla?
- Redigerat 2023-02-24 08:47 av tildabauer
Du ska bara följa dom normala rekommendationer som finns angående avstånd till väggarna och det kan du fråga leverantören av ugnen och begär att få det på skrift. Även om jag tror att du vet det själv egentligen! Men ett avstånd på 30-40 cm så är du säker. Och du har bara betong och gips så vad skulle kunna bränna? Glöm inte den oskrivna regeln att ALDRIG lägga något på ugnen!!!!!!! Det kan sluta i katastrof, det har jag sett med egna ögon
#1: Instämmer med ler på alla punkter. Man blir lätt lite nojig, speciellt om nån kan brinna upp pga. slarv. Mitt förslag är att du kör ugnen över dan nån helg när du har tid att vara där. Skaffa en IR termometer och kolla av ytor under bränningen, blir det varmt nånstans? Jag gjorde det ett par gånger i början för att övertyga mig själv att jag inte bränner upp huset typ. Men som sagt om du har en fläkt och kall luft in nånstans så borde det vara lugnt. Moderna ugnsstyrningar, från tex. Rohde, kommer stänga av sig själva om temperaturen i rummet går över 50 C så det är ju bra ut brandriskhänsyn.
#2: #1:
Tack för era reflektioner, en sån termometer kan vara smart att införskaffa!
Jag har haft lite kontakt med mitt försäkringsbolag (i slutändan kanske det är det som är viktigast att ha koll på, så att man är täckt ifall det värsta skulle inträffa) och de hade inga jättehöga krav.
En 6kg brandsläckare och brandvarnare ska finnas- enkelt. De hade också som krav att ugnen ska vara igång när lokalen är bemannad som du är inne på Björn. Jag har hittills haft ugnen i ett garage och kört den på natten för att hålla elkostnad nere, så det ställer till det lite för mig. Jag kanske får anpassa mig och bara bränna när jag är där.
Om det enda alternativet jag har är att vara på plats vid bränning, räcker det då att kunna stänga en dörr om rummet där jag bränner och hålla det väl ventilerat? Jag brukar inte vilja vistas runt ugnen när den är vid höga grader annars, men det känns som det kan vara nog för att skydda sig?
Jag tycker att man kan bränna utan att behöva vara där
#4:
Det tycker jag med :) Man önskar bara försäkringsbolagen var på samma blad! Hade varit tråkigt att stå utan något skydd ifall en olycka inträffade.
Instämmer med ovanstående.
Allt står och faller med god luftväxling, särskilt i ett så litet utrymme.
Och så förstås, att man inte lägger något på ugnen…😬
Att du skall dra "ny" 3-fas till rummet innebär också att kablarna är nya, fräscha och allt gjort enligt gällande normer, vilket ju är bra.
Ett enkelt sätt att kontrollera rumstemperaturens utveckling under en bränning, är att använda en "min-max-termometer", som t.ex. den här:
Den visar i efterhand hur varmt det var som varmast.
Ställ termometern nära ugnens styrenhet, eftersom det är viktigt att den inte blir för varm (helst inte över 40-45°), för att undvika att referensvärdet förskjuts och den börjar mäta fel…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-02-24 13:08 av Bo§e
#6: Har en liknande termometer som sitter på väggen bredvid ugnen, tror den maxade på 31 C i juli. Men det är ett bra förslag, kan man se om det sticker iväg.
#7: Javisst, det är en koll man bör ha.
Inte minst om rummet är litet.
Och det kan också vara bra att kunna uppvisa en konkret siffra, t.ex. för ett försäkringsbolag eller BRF…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-02-24 13:21 av Bo§e
Brandfilt är ett måste också.
Sen kanske du borde informera och fråga HSB-föreningens styrelse?
- Redigerat 2023-02-24 14:39 av Vixxen
#9: Bra input med brandfilt!
Absolut, jag skulle aldrig ställa en ugn i en förening utan att de är fullt med på det :)
0#
en gång i tiden på 70-talet övertog vi en gammal keramikverkstad som låg i en källare i en Brf
Källarlokalen hade bara ett fönster som kunde öppnas (ev ett ventilationshål i väggen, har glömt bort om det fanns)
Ovanför detta fönster fanns det en balkong.
Efter en tid när vi haft lokalen så "klagade" grannen som bodde precis ovanför fönstret att det luktade för mycket när det brändes.
Påföljden blev att vi fick sluta ha keramikverkstaden i den lokalen.
Vet inte om denna granne hade bott där från början eller om det var en ny.
Trist var det då i alla fall.