Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerlergods
Läst 257 ggr
Potterella
0

Lergods glasyr recept?

Hej!
Efter att ha arbetat med stengods i många år ska jag nu testa lergods i ett projekt och undrar nu och någon kan hjälpa mig.
Jag har en lera som både kan användas till ler och stengods vet jag. Nu när jag ska bränna den i den lägre temperaturen måste jag alltså ha lergods glasyr. Känns läskigt att experimentera med lergodsglasyr med en lera som jag annars använder till stengods.
Någon mer som gör så här och vad ska jag se upp med?

Tar hemskt gärna emot recept på en lergodsglasyr som är transparant.
Någon som vill dela med sig?

ler
0

Du behöver en fritta och det finns många olika som funkar och dom som finns till vanliga keramiker funkar alla. Du måste ha i ca. 10% av en plastisk lera eller kaolin. Bäst fungerar lera, kan vara en ball clay

Potterella
0

#1: Tack! Fritta och ball clay funkar alltså för att få en lergodsglasyr.

Det jag tycker är svårt att hitta info om är vad jag söker på när jag vill köpa en basfritta, eller huvud fritta. Vad heter handelsordet?

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2: Söknamnet är fritta eller frittor, eller frit på engelska.
De har för det mesta någon siffer- eller bokstavsbeteckning.

Här är några vanliga frittor.
(Listan har några år på nacken, och vissa har nog försvunnit…)

Observera:
När det gäller frittor, är temp. angivelsen °C varken smältpunkt eller "lämplig bränntemperatur", utan mjukningspunkten, dvs den beräknade punkten då kornen precis börjar "fusa".

Den slutliga lämpliga bränntemperaturen styrs sedan av tillsatsämnena.

När man väljer en fritta som skall bli verkstadens "basfritta", är det klokt att välja en typ som alltid går lätt att få tag på….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-02-27 18:38 av Bo§e
ler
0

Man säger bas fritta men det är nog inte något som förhandlarna vet något om så du får nog höra med producenten. Men dom frittor du får tag på i Sverige är alla bas frittor så det blir inte något problem med det

Bo§e
0

#4: Ja, det var så jag menade.
Välj helst bland frittor som är lätta att få tag på, så slipper tillgången bli ett problem, om man skulle fastna för någon blandning, och det hela blir mer långsiktigt…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Potterella
0

#5: Kan ni ge tips på några frittor som är att föredra framför andra? Antar att de har lite olika egenskaper.
Oftast står det piplera men jag har förstått att det är bättre egenskaper i en ball clay. Håller ni med?

bjorn.lindberg
0

#6: Beror på hur mycket Ball Clay, brukar försöka hålla det under 15 delar, blir lätt vaniljsås om man har för mycket. För resterande aluminium brukar kalcinerat kaolin funka bra.

ler
0

#7 ja jag tycker det samma jag håller det på 10% och det är nästan alltid att jag gör det. Se på den fritta som har inte allt för hög halt av bor, det ger automatiskt borslöjor om det är för mycket av det. Kan till dels undvikas med tillsatts av strontium

kinnekulle
0

Hej jag arbetar mycket med lergods..är det transparent du söker? Tänker det finns många bra färdiga glasyrer att tillgå lite beroende på vad du är ute efter..om det är ett enstaka projekt kanske det är enklare att köpa färdiga än försöka att hitta något själv…

ler
1

Jag håller med om det inte är för att man har lust att göra glasyren själv, det finns hur många som helst att köpa färdiga. Men du kan fråga på Seemann som har eller har möjlighet att skaffa fram nästan allt vad som finns. Dom är helt klart den mest flexibla leverantören som jag känner. Nu när Kim har tagit över driften är det lätt att få det man önskar.

kinnekulle
0

#10: ha ha Ler..jo de är verkligen flexibla och supertrevliga. Kim lyckas med det mesta. Ring dem och utryck dina önskningar♡

Potterella
0

#11: Då ska jag kolla över priserna på lergodsglasyr. Med stengodsglasyrer tjänar man ju verkligen på att blanda sina egna och visst är det kul med ett eget uttryck.
Tack för era svar!

Malinden
0

Hej förlåt om jag skriver på ett helt fel flöde här nu, då jag har svårt att förstå hur denna sajten fungerar.

Jag vill bara kolla om någon vet lite angående att gjuta en gipsform till keramik knådning.

Vilket gips? Modellgips eller hobbygips elr är det kanske samma sak?

Sedan om jag ska gjuta o en tex gammal ugnsplåt, ska den smörjas in med ex olja elr behöver man inte göra nåt? Får man ut gipset ändå?

Hoppas jag inte pajar nån diskussion här nu och tack på förhand för svar

Potterella
1

#13: Hej!
Köp modellgips 3 kg på idé och hobby. Plasta in botten med gladpack och höll o botten på en Ikea plastlåda.

Malinden
1

#14: Tack för svar! Toppen ;)