Keramik iFokus

Keramik

Läst 185 ggr
Tartufo
0

Glasyrsprutskåp med vattenridå och fläkt

Behöver ett glasyrskåp med vattenridå och fläkt . Är den någon här som kan rekommendera märke ? Verkar svårt att hitta något med vattenridå.
Vilken sprutanordning för själva glasyren kan vara bra ?
Kavalett med motor ?

Bo§e
1

Nej, utbudet är inte så stort, men här finns ett par stycken.
Se G 165 och G 166.

https://www.gladstoneengineering.com/products/spraybooths-8/

"Don't Panic" (Douglas Adams)

UK manufacturers of a complete range of pottery equipment delivery world wide with online ordering. The only UK manufactures of Potters Wheels and other pottery equipment.
  • Redigerat 2023-02-27 10:09 av Bo§e
Tartufo
0

Tack Bosse !
Ser ut som väldigt fina skåp. Bra att kunna se hur de är gjorda.
Prisbilden är dock lite tuff men så är det ju med mycket man önskar till en verkstad .

ler
0

Men måste det vara med vattenridå? Det finns andra utan som funkar bra och att bygga själv är inte så väldigt svårt

Bo§e
1

Mitt allra första sprutskåp bestod av ett gammalt kylskåp.

Ett hyfsat stort amerikanskt kylskåp med rundade hörn och kromlister…🙂

Jag rev ur all isolering, så att bara plåtskalet återstod, och installerade stos för fläkt, hylla, osv….

bjorn.lindberg
1

Köpte ett skåp från Keracomp i Finland förra året. Kollade på Gladstone men är nästan dubbelt så dyra som Keracomps skåp. Hur som helst, vattengardin och inbyggd fläkt. https://keracomp.fi/muut-laitteet/lasituskaappeja/

LASITUSKAAPPI KERAKO Vesiverho on käytännössä hyväksi havaittu lasituskaappi keramiikkapajalle ja oppilaitokseen. Ruiskulasittaminen asettaa työturvallisuudelle vaatimuksia ja tarvitsee ehdottomasti asianmukaisen ilmastointitoteutuksen. Lasituskaapin seinillä valuu vesi, joka kierrätetään altaan kautta, KERAKO Vesiverhon alla on saostusallas, jossa on uppopumppu. Kaapissa on lisäksi 250 mm:n imuri, joka johdetaan ulos menevään kanavaan. Kaapin normaalimitat ovat syvyys 800 - leveys 700 - korkeus 800
Bo§e
0

#5: Ser ju fint ut. Är du nöjd med det…?

bjorn.lindberg
0

#6: Absolut, funkar hur bra som helst. Man behöver typ inte ha mask när man arbetar med Keracomp skåpet, man ser det på glasögonen, nästan inget kommer ur det skåpet. Nu har jag mask ändå, men det är bra sug i det. Provade det lilla Gladstone skåpet, G165 tror jag det är, finns ett på Capella, det var litet och dammigt och kostar mer än Keracomp skåpet.

• Redigerat 2023-02-27 21:42 av bjorn.lindberg
AnnaLow
1

Tack för tips Björn! Jag har nu haft kontakt med Keracomp-säljare i Finland och kommer nog att beställa ett skåp av dem. Om någon mer är intresserad kan vi köra en samfrakt till Stockholm. Kontakta mig på mail i så fall: anna@skogsokeramik.com

bjorn.lindberg
2

#8: Kul!