Fläkt från keramikugn
Vi har en keramikugn stående i ett utrymme där det står ett motorfordon och en frysbox. Hur farlig är luften/ gasen som kommer ut vid bränningen?Kräver det avancerad fläkt eller räcker det med nån sorts rör som leder bort? Inga människor vistas där normalt.
I låga koncentrationer är luften inte farlig, men med tiden kan saker i rummet börja rosta (pga vätefluorid m.m.), om ventilationen är dålig.
Man får också tänka på att ventilationen inte bara skall sänka koncentrationen av ångor, utan även hålla temperaturen i rummet nere, så man behöver ha bra omsättning på luften av flera orsaker.
En enkel kanalfläkt, som på skissen, borde räcka bra för ett garage.
Här är en lämplig fläkt:
Skissen visar den "näst bästa" metoden.
Allra bäst är att ha fläkten kopplad till något slags uppsamlingskupa en bit ovanför ugnen……men enligt skissen är helt ok….och det är relativt enkelt att åstadkomma.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-03-06 19:45 av Bo§e
Kanonbra! Tack . Så informativt.👍
Hej igen.
Jag är så tacksam för att du , som alltid delar med dig av din stora erfarenhet och kunskaper!
Jag sa kanske inte så bra information om rummet..
Rummet är inget vanligt garage. Det är ett stort ’ vagnsskjul på en bondgård.Ca 12 * 10 m och ca 8-10 m till tak. Gäller det fortf med en fläkt av det slaget som du föreslår?
En fråga till , vätefluoriden, uppkommer den end vid glasyrbränning eller även vid skröj?
Jag återkommer gärna med en bild, när jag har tagit reda på måtten mer exakt. Jag hyr in mig hos bonden.
#3: Oj, det var ett stort utrymme, och dessutom med stor volym.
Då blir det förstås lättare att hålla koncentrationen av ångorna nere, men jag tycker ändå att du skall omsätta luften med en fläkt, som jag föreslog.
Vätefluorid (och en del andra fluorföreningar m.m.) bildas huvudsakligen när glasyr smälter och när leran sintrar.
När vätefluorid möter rumsluften, och särskilt när den träffar på kalla föremål i rummet, förenas den med fukten, vilket bildar fluorvätesyra, som kan ha en aggressiv påverkan på metaller, glas och annat…..särskilt om det får pågå länge, i ett dåligt ventilerat ugnsrum.
Skröjbränningar är litet annorlunda, men även här kan aggressiva reaktioner ske, när gaser från organiska ämnen, svavel och annat som kan finnas i leran "gifter sig" med fukten i luften och på föremål och bildar syra.
En ordentlig fläkt är en billig investering för att minimera koncentrationen av de här ångorna, så gott det går.
Fläkt + kupa över ugnen = bäst.
Men enbart fläkt (enl. skissen) är också bra, förutsatt att fläkten har bra kapacitet…och den får gärna sitta nära ugnen.
- Redigerat 2023-03-08 14:02 av Bo§e
Tack igen! Då vet jag bättre nu. Ha en fin dag.
#3: Jag har troligen fel betr takhöjden. -och kanske även längd o bredd. … Inte så stort som jag hade för mig. Stort men inte så stort så jag återkommer. När jag har mer exakta mått.
Bosse,
Måste kåpan vara av rostfritt eller går det lika bra med annat?
Mvh Erika
#7: Nej. kåpan måste inte vara av rostfritt….
Man kan göra den av vanlig järnplåt och måla den, och underhålla färgen om den skulle rosta så småningom.
Och man kan ju också göra den av aluminiumplåt…
#8: Tack! Sen funderar jag på hur man ska tänka när man reglerar utsuget. Blir det för mycket sug, vad hände då med bränningen? Om den inte får tillräckligt med luft, vad händer då?
Pappa som är elektriker ska hjälpa mig att installera en fläkt och varvreglering. Har du några mer tips på vad vi ska tänka på?
Det är ingen fara
Eftersom fläkten inte är direktkopplad till ugnen, utan suger varmluften ur rummet, kan det inte bli "för mycket" sug….
Det är inget som påverkar bränningen.
Krav:
Det får inte bli mer än 40-45°C varmt i ugnsrummet, eftersom det kan påverka automatikens temperaturmätning, som då blir missvisande (överbränning).
Och det är bra med varvtalsreglering, eftersom man inte behöver ha "fullt sug" genom en hel bränning,
Så småningom börjar det bli varmt i rummet (känns tydligt), och då kan man dra på för fullt, och låta fläkten gå så över topptemperaturen och genom avsvalningen.
#1: Hej!
Jag ska snart beställa ugn (!). Den kommer bo i garaget i källaren. Det finns ventilationshål för inluft i den bortre delen av garaget (på ca 1,8 m höjd från golvet). Ugnen kan inte stå där. Där ugnen ska stå behöver jag sätta utfläkten. Kan/bör den också sitta på ca 1,8 m höjd från golvet?
Ditt tips på kanalfläkt, tror du att jag kan sätta den i en garagedörr av trä? Den kommer alltså inte sitta i en ”kanal” av något slag. Dörren är ca 5 cm tjock.
Jag anger höjd på befintligt och tilltänkt hål då de alltså kommer på samma höjd då jag tror att utluften ska vara nära ugnen och sitta över den (?).
#11: Ja, fläkten bör sitta nära ugnen, och höjdmässigt en bit ovanför, och det går fint att sätta den i dörren. 🙂