Brännkurva glasyrtemp direkt
Jag har en stor kruka som inte ska glaseras så därför tänker jag att den kan brännas direkt till 1240 grader.
Jag har tänkt att ha en skröjbrännkurva i början; 100 grader/tim till 600 grader men sedan gå fritt till 1240 gr och avsluta med 15 min utjämning.
Tänker jag rätt eller ska jag göra annorlunda?
Du kan absolut göra så. För att spara på el och ugn så kanske du får plats med några glaserade saker också. De tar inte skada av den långsamma uppvärmningen i början av bränningen.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Nej det borde fungera. Om krukan är tjock så kan det vara lönt att gå långsamt till 600 C och hålla en stund på 600 C innan du fortsätter med det vanliga glasyrprogrammet. Säg 50 C/h till 600 och en timmes håll på 600. Hur långsamt och hur länge du håller beror på hur tjocka väggar och vilken lera du använder så det det går inte att svara generellt så att säga.
Ja, 100°C/h till 600°C låter litet väl snabbt, om det är ett stort och/eller tjockväggigt föremål.
50°C/h som Björn föreslår låter mycket säkrare…
Det finns fall där man måste köra 25°C/h till 600°C (1 dygn !), t.ex. vid bränning av vissa stora skulpturer m.m…..eller t.o.m. ännu långsammare…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack för snabba svar! Nu känner jag mig trygg :-)