Bränna om med glansguld redan applicerad
Hej
Har ngn bränt om ett gods som redan har fått glansguld på sig? Jag har en transparent glasyr som är matt vid låg temperatur men blank vid hög. Nu brände jag den matt och la på glansguld, men har ångrat mig för glansguldet blev också matt!! Vill bränna om den så den blir blank. Vad händer med glansguldet? Försvinner det bara eller vad händer måntro? I bästa av världar önskar jag en högglans där jag kan dekorera om med glansguld. i sämsta av världar önskar jag mig inte en skrovlig och ful yta, rinn eller ful missfärgning. Någon som vet av erfarenhet?
Nina
Hej,
Guldet kommer förstås att försvinna, men det kan bli någon grådaskig rest kvar i ytan… Svårt att förutspå, tyvärr….glasyrens sammansättning kan spela en roll här…
Chansning, men du kan ha tur….
Jepp, glansguld blir blankt när det läggs på en blank yta, men vill gärna "härma" underlaget om det läggs på något matt….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-04-25 12:14 av Bo§e
#1: Ingen minns en fegis! Har startat ny bränning! :I
#2: Uppdatering : Har nu bränt om en glasyr som blev för matt där jag redan målat med glansguld.Brände upp till 1200 grader. Guldet försvann helt utan att lämna ngt spår efter sig och glasyren blev blank. :)