Tips på formtagning av obränd lera
Hej, jag skulpterade ett huvud, en byst i vintras som tyvärr torkade innan jag hunnit färdigställa den för bränning. Jag skulle vilja bevara en del av bysten och göra en Gjutform av ansiktet. Finns det någon i detta forum som kan tipsa mig om vilket material som är bäst att använda till formen och hur jag hanterar ytan på den obrända leran så att det släpper från formen.
Hälsningar Maria
200fyra.com
Tänker du göra en ansiktsform av gips för att sedan gjuta eller trycka lera i…..?
Om du gjuter gips direkt mot den obrända leran (som väl är torr ?) måste du först isolera lerytan så att inte vattnet i gipsen tränger in i leran och löser upp/spränger den.
Du kan behandla den torra lerytan med schellack eller 2-komponents golvlack eller liknande. Lägg gärna flera lager, så att ytan blir någorlunda vattentät.
Behandla sedan ytan med släppmedel.
Släppmedel finns att köpa färdigt, eller så kan man laborera själv. Läs här: https://keramik.ifokus.se/discussion/1559694/slappmedel
Sedan är det klart för avgjutning.
Öva gärna först på något annat föremål av samma material.
#############################
Det finns även andra metoder, men allt beror på hur mycket arbete man vill lägga ner.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Tack för snabbt svar! Jag skulle vilja använda formen fler gånger om det är möjligt. Antar då att jag behöver ett mer elastisk material först på leran och sedan gips . Sökte på youtube och hittade då exempel på hur man gör formar av kroppsdelar ( låter makabert men ni förstår nog) och de använde då alignat. Är det någon i forumet som vet något om det eller rekommenderar något annat material?
200fyra.com
#2: Om du gör gipsformar direkt, som jag beskrev ovan, kan du sedan gjuta/trycka lera i dem många gånger.
Om du tänker reproducera ansiktet i lera, är gips det enda praktiska formmaterialet.
Men man kan, som du föreslår, göra det i flera steg, med t.ex. alginat, silicon, eller latex.
Då får du en negativ form att gå vidare med, men inget av de formtagningsmaterialen går att gjuta lera i (om du tänkt det), utan man får då stega sig vidare några steg, tills man har en negativ gipsform.
Kom ihåg: Alginat håller bara en kort stund (!) efter avgjutningen, så man måste snabbt, inom 1 timma (!), gå vidare med nästa gjutsteg, som då ofta sker med gips.
Alginatet är m.a.o. bara ett tillfälligt steg i processen, och man måste gå vidare med andra material.
I en slutlig silicon- eller latexform kan du gjuta med i stort sett vilka material som helst….utom lera…!
Så, frågan är om du tänkt mångfaldiga ansiktet i lera, eller i något annat material…?
Det bestämmer hur du kan gå vidare.
Om du bara tänkt dig en positiv gipskopia, kan du gå via alginat, i bara två steg.
Bilden visar en gipskopia av min tumme.
Själva avgjutningen gjordes med alginat (suveränt på att teckna detaljer), och den negativa avgjutningen fylldes sedan med gips, innan alginatet började brytas ner av sig själv..
Ser litet ruskig ut, eller hur…? 😬🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-05-03 12:01 av Bo§e
#3: Tusen tack! Då fattar jag lite mer. Det blir att prova gips.
Tack än en gång!
200fyra.com