spruckna fat
Hej,
på mina senaste två glasyrbränningar har mina fat spruckit samt även blivit lite "böjda" fast de fick torka platt och var även jämna och fina efter skröjen. Någon som kan ge mig kloka tanker vad som har hänt? Kan det vara så att leran och glasyren inte är kompatibla?
Har försökt skicka med filer men det funkar inte. Vill bara tillägga att faten har samma tjocklek dvs inga tjockare/tunnare partier nånstans.
Tack på förhand!
Det kan vara så att brännkurvan "segat till sig" av någon anledning, så att tiden då leran befann sig i sitt sintrande stadium blev onödigt lång, och därmed gav leran större chans (mer tid) att deformeras.
Om sådana symptom kommer smygande, kan det bero på slitna element eller spänningsfall, eller båda saker samtidigt……
Ja, det var en möjlig förklaring….
Men så sprickorna….
Det är viktigt att ta reda på om sprickorna uppstod under uppgång eller nedgång.
Skissen visar hur detta kan kollas.
Det ger värdefull information vid sådan här felsökning.
Men också: Vissa glasyrer och leror kan vara så "okompatibla" att glasyren deformerar och ibland t.o.m. spräcker godset….
##########
Men….saker kan samverka på ett lömskt sätt också….
Vissa stengodsleror som blivit överbrända t.ex. pga "förlängd" Brännkurva, kan tappa så mycket flexibilitet (bli för spröd/hård), vilket då gör den extra känslig för "okompatibla" glasyrer, som då kan spräcka godset, främst då under avkylningen…..
Två gränsfall tillsammans kan plötsligt bli ett problem att räkna med…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-05-05 14:00 av Bo§e
#1: Tack snälla för ditt utförliga svar!