Alster slår sig
Har en 5 månaders gammal Rhode ugn som fungerat fint hittills. Nu har alstren (stengods) börjat slå sig de två senaste glasyrbränningarna. Alster som var helt runda efter skröjen är nu skeva. Vad beror detta på och vad ska jag göra för att förhindra detta? Jag bränner i 1250 grader. Se bild nedan.
Det enda jag har gjort annorlunda är att jag har packat tätare. Tack på förhand.
- Redigerat 2023-06-03 13:56 av FridaGi
Om det har gått bra tidigare, och ugnen är ganska ny (och om du inte har ändrat något annat) , tänker jag först och främst på värmearbetet.
Vid tätare packning ökar energibehovet, vilket innebär att bränningens "jobbiga del" (det färgade tidssegmentet på skissen) blir litet längre.
Det ökar värmearbetet, vilket får lerans sintring och krympning att fortgå litet längre, och spänningar i godset får mer tid och möjlighet att skapa deformation.
Det motverkas genom att man får sänka topptemperaturen något, för att "mota Olle i grind" så att säga….
Mindre, effektsvaga ugnar är mer känsliga för detta än de större, men principen gäller all bränning.
Kan också vara värt att nämna:
Om man "hanterat" godset ovarsamt (böjt och klämt) innan det är torrt, t.ex. vid beskickningen, kan leran "minnas" detta, och vid ökat värmearbete frigörs dessa inbyggda spänningar.
Det är också en faktor att tänka på.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: åh tusen tack Bosse. Läste precis hyllningstråden och jag kan bara hålla med alla. Du är så otroligt generös med din kunskap och hjälper oss alla.
Så egentligen kan jag packa mindre tätt (så som jag gjort tidigare) eller sänka temperaturen.
Är något bättre eller sämre att göra här?
Hur mycket ska jag sänka till? 1240,1230,1220?
Det är en liten 43 L ugn på enfas.
Tusen tack igen 🙏🏻💕
Prova att sänka litet grand.
Testa 1235-1240°C
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-06-03 17:00 av Bo§e