Hjälp med installation av keramikugn
Hejsan! Jag håller på att installera en lite hobby keramikdel i källaren. Vårt hus är byggt på stenblock (1920) och sen bjälklag.
Det betyder att i källaren då är golv och väggar stenblock/betong. Taket är i trä.
Jag undrar om det finns ett mini-avstånd till golvet? Hittar ingenting på det. För de ugnar som står på en ställning funkar inte hemma hos oss pga av avståndet uppåt. Men tänkte om man kan strunta i ställningen.
Vi har köpt en begagnad frontmatad ugn av en skola Inklädd i plåt.
Har ben på ca 15 cm och sen en ställning som den står på.
Tänkte om man kan hoppa över ställningen i detta fallet…
Sen undrar jag vad mer jag behöver fixa till med den här? Min man är elektriker och otroligt händig med mackapärer. Vi ska ordna en termostat bland annat.
Men läser om utsug mm och tänker då automatiskt som ugnsfläkten att det ska vara rör påkopplat men det kan väl inte stämma? 😅
Ena sidan har också hål i plåten, ser ut som rostskador. Behöver man byta ut plåten?
Där är en Sten uppepå (under spännbandet). Hål för utblås gissar jag? På ena sidan. Två hål baktill(men för vad vet jag inte) och ja ni ser ställningen med som den står på.
Tar tacksamt emot allt jag kan få i tips och råd. 😁
Hej,
Ja, du kan ställa ugnen direkt mot cementgolvet (på sina "klackar"), men om du kapar stativet så att benen blir 20-25 cm höga, blir det åtminstone litet bekvämare….
Trätak…? Montera en bit plåt i taket, på distansklossar, ovanför ugnen.
Det är en enkel skyddsåtgärd, och om inte annat, kommer försäkringsbolaget att gilla det….🙂
Rostig sidoplåt:
Ingen fara….behöver inte åtgärdas.
Den här ugnen har dessutom isolering av molertegel, så inget kommer att "rasa ut"….
Ventilation
Detta har diskuterats mycket och ofta här på forumet.
Den här länken leder till flera trådar:
https://www.google.com/search?q=site%3Akeramik.ifokus.se+ventilation+2023&hl=sv&sxsrf=APwXEddGTby4hQjiTteTkCoSFq_QeRzeVg%3A1685889852845&ei=PKN8ZOmpM-Llxc8P-IyY0A8&ved=0ahUKEwjpt7yO7an_AhXicvEDHXgGBvoQ4dUDCA8&uact=5&oq=site%3Akeramik.ifokus.se+ventilation+2023&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQA0oECEEYAVDLBljIDWDvEWgBcAB4AIABP4gBtAKSAQE1mAEAoAEBwAEB&sclient=gws-wiz-serp
Här är också en länk, som visar hur man kan göra:
https://keramiklampan.se/utsug-ugn/
Nej, en elugn skall INTE "direktkopplas" till ventilationen…!
Rummet måste få vara med också…
Rummet får helst inte bli varmare än 40-45°C som varmast, om man vill vara säker på att styrutrustningen mäter korrekt….
Det elektriska, och styrutrustningen
När man beställer styrningen, bör man också samtidigt beställa en "färdig" honkontakt till den, med kabelhärvan (inklusive givarkablarna) redan på plats.
Spar massor av tid och inte minst huvudbry….!
(Benämnd "A" på bilderna 1 och 2)
Honkontakt-kitet brukar ha en 1 m lång givarkabel som standard (men kolla detta), och om det behövs en längre givarkabel, nämn då det vid beställningen….
Sedan får man bygga en kontaktorlåda (bild 2) som blir den centrala delen i kopplingen.
Jag skickade dig ett PM som kan underlätta, och även eliminera de värsta fallgroparna (för det finns några fallgropar…)
/Bosse
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-06-04 17:47 av Bo§e