Omglasering av gods?
Hej!
Jag har en skål som jag skulle vilja omglasera på utsidan i samma färg (grön) då jag förmodligen doppade den för kort tid.
Vad är era bästa tips för att lyckas med detta?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Maria
Värm skålen i din köks ugn till 200 grader och spruta på glasyren, vattnet avdunstar snabbt så du kan spruta så länge det sker, skulle det behövas så värm upp igen och spruta tills det blir tjockt nog. Hantera skålen med tång eller tillsätt lim i glasyren så det går att ta på den utan att det skalar av, det finns glasyrlim men just till det här går det med tapetklister eller andra klistriga saker, gummi arabicum, relatin, socker, sirap och så vidare
#1: Tack för svar. Jag har ingen spruta (hyr in mig i en verkstad) men gissar att det går att doppa också men kanske att man skall doppa den längre än 3-4 sekunder då? Dock svårare att doppa med tanke på att godset är varmt och det är en större skål men men:).
- Redigerat 2023-07-05 10:52 av Drejerskan
#2: Eftersom skålen redan är glaserad så är det ingen idé att doppa längre. Det enda som händer är att den hinner kallna för mycket och du får ett sämre resultat.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Köp en Atomizer på nätet! En liten spruta till keramik som kostar en hundring och som du får mycket glädje av
#4: En atomizer (bild 1) kan sägas vara en vidareutveckling av den gamla fixérsprutan (bild 2).
Fördelen är att den kan hållas med en hand (dvs en hand ledig för att t.ex. snurra på en kavalett).
Med fixérsprutan måste man hålla sprutan med en hand, och färgburken med den andra.
För övrigt jobbar de enligt samma princip, och har samma användningsområde.
Jag har jobbat med fixérspruta en hel del, och den är bra för att t.ex. blåsa på oxider, och annat som inte behöver bygga så tjocka skikt.
Jo, man blir till slut yr i huvudet efter en stunds blåsande….🙂
Ett enkelt och bra redskap, lätt att plocka fram, använda, och diska av snabbt, vid småjobb, men den kan inte ersätta en fullstor färgspruta vid "normal" glasering……
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-07-06 17:35 av Bo§e
#5: Stort tack för att info Bosse och för bilderna. Jag skall genast köpa på en Atomizer.
#4: Tack för tipset. :-) Ska kolla upp det direkt.